Sökning: "fritids begrepp"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden fritids begrepp.
6. Ett samhallsplanerarperspektiv : Att vacka en outnyttjad plats till /iv utifran ett hal/bart perspektiv
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Världen står idag inför en rad olika problem och utmaningar. Flera av problemen kopplas till människors negativa inverkan på miljön, som till viss del beror på en hänsynslöshet till miljön för att sträva efter ekonomisk tillväxt. Resurser delas dessutom orättvist människor sinsemellan, vilket skapar sociala problem. LÄS MER
7. "Det kan vara så att de är färdiga med fritids"
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : ”Det kan vara så att de är färdiga med fritids” är en studie om varför en del barn efter årskurs tre väljer att inte vistas på fritidshemmet.Syftet är att ta reda på vilka faktorer som gör att en del barn väljer att sluta på fritidshemmet efter tredjeklass. LÄS MER
8. Meningsfull fritid ska det va! ... eller hur tänker du? En analys av meningsfull fritid på fritidshemmet i media.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Denna studie berör begreppet meningsfull fritid och vad för diskurser som det binds sammanmed i media. Studien tar upp frågor om hur meningsfull fritid konstrueras i tidningsartiklaroch debattinlägg och undersöker hur om detta begrepp redogörs för i det skrivna ordet underen tidsperiod på tre år. LÄS MER
9. Vad gjorde ni på fritids idag?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Nilsson, Timmy & Stömne, Johan (2014). Vad gjorde ni på fritids idag? – en studie om barn lärande på fritidshem Malmö: Grundlärarutbildningen Malmö högskola.Syftet med denna studie är att kartlägga och belysa barns lärande på fritidshem. LÄS MER
10. ”På fritids gör man det man vill, på skolan arbetar man.” : En undersökning om barns syn på lärande i en formell kontra informell kontext
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka barns uppfattningar om lärande som generellt begrepp men också i förhållande till informell kontra en formell kontext. I studien har jag valt att använda fritidshemmet som den plats som står för en informell kontext och skolan som den plats som står för den formella kontexten. LÄS MER