Sökning: "fritidshem didaktik"

Visar resultat 6 - 10 av 164 uppsatser innehållade orden fritidshem didaktik.

  1. 6. “Var en del av deras dag, var en del av det som händer här!” : En kvalitativ studie om fritidshemmets kontext och fritidshemslärares arbete mot kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jessika Berg; [2023]
    Nyckelord :Fritidshemmets kontext; kränkningar; kränkande behandling; trygghet; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : Studien handlar om att undersöka fritidshemslärares erfarenheter av förebyggande arbete mot kränkande behandling och huruvida fritidshemmet som plats och sammanhang uppfattas som betydelsefullt. Med hjälp av kvalitativa intervjuer har personal på fritidshem fått ge sin syn på förebyggande arbete mot kränkande behandling och hur fritidshemmet som kontext kan vara bra för elevers trygghet. LÄS MER

  2. 7. ”De kommer inte att lära sig saker om de inte mår bra” : En kvalitativ studie om hälsofrämjande arbete mot psykisk ohälsa i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Oskar Seger; Tuva Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Hälsofrämjande arbete; Psykisk ohälsa; Fritidshem;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa är något som blir allt mer synligt i dagens samhälle och som börjar gå ner i åldrarna. Mot bakgrund till detta är syftet med studien att se hur lärare i fritidshem och fritidsverksamheten arbetar hälsofrämjande för att motverka psykisk ohälsa hos eleverna. LÄS MER

  3. 8. “Man är bara där och vaktar alla barn” : En kvalitativ studie om lärarnas erfarenheter om hur barngruppsstorlekar och lärartäthet inverkar på deras arbetsmiljö och den pedagogiska undervisningen i fritidshemmet.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nadine Khazaal; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; gruppstorlek; undervisning; lärartäthet; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. “Vi förbjuder inte, vi stretchar barns populärkultur” : - En kvalitativ intervjustudie om hur lärare i fritidshem utgår från barns intresse för populärkulturen i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kristin Alterstav; Linnéa Österman; [2023]
    Nyckelord :populärkultur; fritidshem; lärare i fritidshem; barns intressen; värdegrund; relationer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utforska och bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem utgår från barns intressen för populärkulturella inslag i lek, medier och digitala verktyg i sitt arbete. Studien syftade även till att besvara vilka svårigheter och möjligheter som fritidshemslärarna såg i sitt arbete med barns populärkultur samt lärares arbete med populärkultur. LÄS MER

  5. 10. Lärare i fritidshems förhållningsätt till musik som estetiskt uttryck i fritidshemmet : Utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Stefan Zelvin; [2023]
    Nyckelord :Musik som estetiskt uttryck; lärare i fritidshem; förhållningssätt; musikens roll; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att utforska kunskap om fritidshemslärares förhållningssätt till musik som estetiskt uttryck. Vilken roll har musik i fritidshemmet? Vilka ramfaktorer påverkar genomförande av aktiviteter i fritidshemmet utifrån det estetiska uttrycket musik? Hur ser lärare i fritidshem på uppdraget att genomföra och arbeta med musik som estetiskt uttryck i fritidshemmet? Studien utgår ifrån ett ramfaktorteoretiskt perspektiv och när det kommer till ramfaktorer så innefattar detta både inre och yttre ramfaktorer. LÄS MER