Sökning: "fritidshem didaktik"

Visar resultat 11 - 15 av 164 uppsatser innehållade orden fritidshem didaktik.

  1. 11. Musicking i fritidshemmet : Ett utvecklingsinriktat arbete om att lyfta fram musiken i fritidshemmet och öka samverkan med musikämnet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ida Larsson; [2023]
    Nyckelord :Musik; Fritidshem; Musicking; Samverkan; Inspiration; Social tillhörighet; Populärkultur;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet var att lyfta fram musik som en naturlig del av fritidshemmets undervisning och att utveckla en samverkan mellan lärarna i fritidshemmet och musikläraren i skolan. Arbetet utgick från aktionsforskning samt Comprehensive Musicianship som metoder och presenterades utifrån följande steg; nulägesanalys, tidigare forskning, teoretiska begrepp, planering och genomförande avaktioner. LÄS MER

  2. 12. Fysisk aktivitet i fritidshemmet : En kvalitativ studie om fritidslärares syn på planerad fysisk aktivitet, dess möjligheter, hinder och effekter som kan skapas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Filip Ericsson; Björn Öhman; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; ramfaktorer; lärare i fritidshem; möjligheter; hinder; effekter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till en större förståelse för hur lärare i fritidshem planerar, bedriver och utvärderar aktiviteter med fysisk aktivitet i sin undervisning. Dessutom vill studien belysa möjligheter och hinder för utförandet av fysisk aktivitet samt ifall det skapas några effekter av detta arbete. LÄS MER

  3. 13. Hur kännetecknas en kvalitativ undervisning i fritidshemmet? : En kvalitativ studie ur fritidslärares perspektiv

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fanny Bergqvist; Filip Engberg; [2023]
    Nyckelord :Fritidslärare; fritidshem; kvalitativ undervisning; ramfaktorer; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka fritidslärares uppfattning om kvalitativ undervisning samt vilken inverkan legitimerade fritidslärare anser att olika ramfaktorer har på deras kvalitativa undervisning. I läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet står det att begreppet undervisning ska ges en vid tolkning i fritidshemmet där omsorg, utveckling och lärande utgör en helhet (Skolverket 2022b). LÄS MER

  4. 14. Fritidshemslärares förhållningssätt till elever med NPF-diagnos : En studie om hur fritidshemslärare förhåller sig till och strukturerar fritidshemsverksamheten för att inkludera elever med NPF-diagnos

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sara Ekman; Mattias Svedberg; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; förhållningssätt; inkludering; ledning; NPF-diagnoser; relationer; struktur.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få inblick i hur fritidhemslärare förhåller sig till elever med NPF-diagnoser samt hur de strukturerar verksamheten så att alla elever inkluderas. Studiens empiriska material består av semistrukturerade intervjuer med nio fritidshemslärare från olika svenska skolor i olika kommuner med varierad erfarenhet och utbildning. LÄS MER

  5. 15. Jag vill inte gå på fritids mer! : En kvalitativ studie om varför elever väljer att sluta på fritidshemmet i tidig skolålder

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Arvidsson; Emil Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Barnperspektiv; barns aktörskap; ramfaktorteorin; vårdnadshavare; fritidshem;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån vårdnadshavares perspektiv belysa varför vissa elever valt att sluta på fritidshemmet i tidig skolålder, t.o.m. årskurs fyra. LÄS MER