Sökning: "lärare i fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden lärare i fritidshem.

  1. 1. Fysisk aktivitet i fritidshemmet : En kvalitativ studie om fritidslärares syn på planerad fysisk aktivitet, dess möjligheter, hinder och effekter som kan skapas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Filip Ericsson; Björn Öhman; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; ramfaktorer; lärare i fritidshem; möjligheter; hinder; effekter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till en större förståelse för hur lärare i fritidshem planerar, bedriver och utvärderar aktiviteter med fysisk aktivitet i sin undervisning. Dessutom vill studien belysa möjligheter och hinder för utförandet av fysisk aktivitet samt ifall det skapas några effekter av detta arbete. LÄS MER

  2. 2. Elever som möts i den hybrida verkligheten : Ett utvecklingsinriktat arbete som syftar till att utveckla arbetssätt med digitala verktyg på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maria Christiansson; Rickard Cristescu; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; digitala animeringar; digitala verktyg; Puppet Pals; samlärande; sociala lärande; multimodalt; gruppsammansättningar; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : Utvecklingsprojektet bygger på aktionsforskning som har skapats med målet att öka samlärandet i olika typer av gruppsammansättningar när elever skapar digitala animeringar med hjälp av appen Puppet Pals. Projektet har utförts på ett fritidshem med elever från förskoleklass upp till årskurs 3. LÄS MER

  3. 3. Främja läsning och odla kärleken till böcker : En studie om hur lärare i fritidshem beskriver vilka strategier de använder för att främja läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :My Nguyen; Songül Kerimovska; [2023]
    Nyckelord :arbetssätt; digitala verktyg; drama; gestaltning; läsfrämjande; läsmiljöer; läsning;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att få en bättre förståelse av hur olika lärare förhåller sig till läsfrämjande arbete på fritidshemmet, genom att undersöka hur lärare beskriver sina arbetssätt och olika strategier de använder sig av. Det här är en studie som genomförts med en kvalitativ metod där fem verksamma lärare i fritidshem medverkat. LÄS MER

  4. 4. Klimatundervisning i skolans tidiga år för miljövänliga attityder och beteenden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Matilda Forss; Li Friberg; [2022]
    Nyckelord :Klimatförändringar; Klimatundervisning; Klimatångest; Miljövänliga attityder; Skolans tidiga år;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka hur klimatundervisning i skolans tidiga år kan utformas för att bidra till miljövänliga attityder och beteenden i klimatundervisning. Arbetet behandlar även hur lärare kan minska klimatångest hos elever i klimatundervisning. LÄS MER

  5. 5. Övergångsprocessen från förskola till fritidshem - för barnet i behov av särskilt stöd. : Sex fritidshemspedagogers erfarenheter av övergången, samverkan och elevens förutsättningar för utveckling och lärande.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Flink Segergren; Annika Larsson; [2022]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; fritidshem; förutsättningar; samverkan; övergångsprocess;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka fritidshemspedagogers erfarenheter av hur övergångsprocessen kan skapa kontinuitet från förskola till fritidshem för barn som är i behov av särskilt stöd, vilken samverkan som finns och vilka faktorer som påverkar utveckling och lärande i fritidshemmet. Genom att använda en kvalitativ metod, med sex semistrukturerade intervjuer, framkom en bild av fritidshemspedagogernas erfarenheter av samverkan i övergångsprocessen och vilka faktorer som påverkar elevens förutsättningar för utveckling och lärande i fritidshemmet. LÄS MER