Sökning: "fysik ämne"

Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden fysik ämne.

  1. 1. Naturvetenskap, hur svårt kan det va? : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbete med naturvetenskap i förskolan och förskoleklass.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabelle Johannesson; Aida Nalukenge; [2023]
    Nyckelord :Naturvetenskap; förskollärare; fenomenologi; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med naturvetenskap i förskolan samt förskoleklass. Forskningsfrågorna som studien utgår ifrån är; Vad är naturvetenskap enligt förskolläraren? Hur arbetar förskolläraren med naturvetenskap i förskolan/förskoleklass? Vilken utbildning inom naturvetenskap har förskolläraren samt har förskolläraren tagit eget initiativ till att vidareutbilda sig inom ämnet? Studien är kvalitativ med sex semistrukturerade intervjuer, uppdelade på tre i förskolan samt tre i förskoleklass och med dessa ämnar den besvara samtliga forskningsfrågor. LÄS MER

  2. 2. Learning in physics with simulation : Students’ needs & perceptions of the interaction with Algodoo, and learning in physics

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Seyma Ikra Koyuncu; [2023]
    Nyckelord :computational thinking; stem; simulations; physics; modelling; digital tools; digital content; computational thinking; stem; simulering; fysik; modellering; digitalt verktyg; digitalt innehåll;

    Sammanfattning : Initiatives to implement computational thinking and science, technology, engineering & modelling into learning processes have been taken by many authorities worldwide, and in Sweden as well. The Swedish government made changes in the high school curriculum in order to develop student’s digital competence including programming which has been in force since June 2018 (Skolverket, 2018). LÄS MER

  3. 3. Fysik och genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Madeleine Gerstig; [2023]
    Nyckelord :attityder; genus; fysik; fysik och genus; fysikundervisning; naturvetenskap; naturvetenskaplig undervisning;

    Sammanfattning : I Sverige är det idag färre kvinnor än män som väljer att vidareutbilda sig i ämnet fysik, trots att flickor generellt sett har högre slutbetyg i ämnet än pojkar när de slutar årskurs 9. Detta leder till en ojämn könsfördelning inom de yrken som kräver kunskaper i ämnet fysik och fysikyrket blir därmed mansdominerat. LÄS MER

  4. 4. Ungas rädsla för brott - en kvalitativ intervjustudie av rädslans ursprung och dess konsekvenser hos unga

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Nora Strandberg; [2023]
    Nyckelord :rädsla; brott; media; genus; idealiska offer; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att genom en tematisk analys skapa en förståelse för ämnet rädsla för brott. Målet var att ge svar på om intervjupersonerna upplevde rädsla för brott, hur rädslan definierades, vilka faktorer som kan ha en påverkan på upplevd rädsla för brott, samt vad denna rädsla kan få för konsekvenser i en persons vardag. LÄS MER

  5. 5. Jag är inte så intresserad av detta ämne : Vad tycker högstadieelever omfysik- och teknikundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Linnea Lundberg; Victoria Mellquist; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Erfarenhet och tidigare forskning visar att pojkar är mer intresserade av fysik och teknik än vad flickor är vilket leder till att fler män än kvinnor arbetar inom fysik och ingenjörsyrken. Genom att göra en enkätstudie, undersöker det här arbetet om detta stämmer i ett urval av niondeklassare i Stockholmsområdet. LÄS MER