Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Försvarsmaktens jämställdhetsarbete : En kvalitativ studie av hur kadetter, som identifierar sig som män, upplever jämställdhetsarbetet inom Försvarsmakten.

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Johanna Friman; [2024]
    Nyckelord :Gender Equality; Swedish Armed Forces; Equal Treatment; Resistance; Gender Equality Work; Jämställdhet; Försvarsmakten; Likabehandling; Motstånd; Jämställdhetsarbete;

    Sammanfattning : Försvarsmakten har fått som uppdrag av regeringen att integrera jämställdhetsarbetet i hela sin verksamhet och därmed måste all personal vara inkluderad i detta arbete. Det finns en lucka i forskningen när det gäller manlig militärpersonals syn på jämställdhetsarbetet. LÄS MER

  2. 2. “Det finns två sidor; antingen så undrar de vad jag gör där, eller så blir jag hyllad” - En socialantropologisk studie om mötet mellan unga kvinnor och Försvarsmakten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Antonia Hamich Andersson; Hilda Lundström; [2023]
    Nyckelord :Socialantropologi; Försvarsmakten; Jämställdhet; Symboliskt kapital; Genusperformativitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis examines the encounter between young women and the Swedish Armed Forces, with emphasis on three marketing campaigns whose aim is to attract young women to the male dominated authority. Primarily, this thesis focuses on how young women negotiate their willingness to take part in the Swedish Armed Forces. LÄS MER

  3. 3. FÖRSVARSMAKTENS MARKNADSFÖRING: FRÅN MANLIG TILL MÅNGFALDIG? : En jämförande studie av reklamkampanjer före och efter att värnplikten blev könsneutral

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Angelina Långström; [2023]
    Nyckelord :Swedish Armed Forces; gender stereotypes; gender structures; military marketing; militarized masculinity; recruiting campaign; gender neutral conscription; Försvarsmakten; könsstereotyper; könsstrukturer; militär marknadsföring; militariserad maskulinitet; rekryteringskampanj; könsneutral värnplikt;

    Sammanfattning : The thesis aims to examine how gender structures are portrayed in the Swedish Armed Forces' advertising campaigns before and after 2018, because that is when the conscription became gender neutral. Furthermore, the thesis will discuss the potential consequences of these portrayals. LÄS MER

  4. 4. Dina styrkor gör oss starkare : En kvantitativ och semiotisk analys av Försvarsmaktens marknadsföring genom reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Daniel Wiberg; Kvist Ragnarsson Moa; [2023]
    Nyckelord :Marketing; Semiotics; The Swedish Armed Forces Försvarsmakten ; Commercials; Representation theory; Framing theory;

    Sammanfattning : This study examines how The Swedish Armed Forces (SAF) communicates via their commercials and how this may affect their brand. The Swedish Armed Forces has always been an important authority and their priority is to prevent war and crisis in Swedish society. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av skyddsväst för kvinnliga användare i Försvarsmakten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

    Författare :Agnes Fryklind; Frida Nordling; [2023]
    Nyckelord :Product development; user-centered; design; ergonomics; gender equality; gender mainstreaming; military women; body protection; Produktutveckling; användarcentrerad; design; ergonomi; jämställdhet; jämställdhetsintegrering; militära kvinnor; kroppsskydd;

    Sammanfattning : Könsfördelning inom svensk militär verksamhet har förändrats. Andelen kvinnor i Försvarsmakten ökar vilket medför att materiel behöver anpassas efter kvinnliga användare, då befintliga kroppsskydd är utformade efter en typisk manlig kropp. LÄS MER