Sökning: "generation köpbeteende"

Visar resultat 11 - 15 av 34 uppsatser innehållade orden generation köpbeteende.

  1. 11. Millennials köpbeteende och risktagande på aktiemarknaden : En mer våghalsig generation med annat tänk?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Jens Rosendal; [2021]
    Nyckelord :Millennials; Purchase Behavior; Buying Behavior; Stock-Market. Risk Preference; Decision-Making-Process; Information Search; Selection Criteria; Millennials; Köpbeteende; Aktiemarknaden; Riskpreferens; beslutsfattandeprocessen; informationssökning; urvalskriterier;

    Sammanfattning : Millennials har ett starkt avvikande köpbeteende på börsen jämfört med äldre generationer. De har högre riskbenägenhet och är benägna att ta betydligt större risker vid köp av aktier och fonder. Oväntade kursrörelser och en mer oberäknelig börs blir konsekvenser av Millennials oberäkneliga och nyckfulla beteende. LÄS MER

  2. 12. Är konsumentens lojalitet en reflektion av samtiden? : - En kvalitativ flerfallstudie om skillnader och likheter i konsumenters lojalitet vid olika köptyper i relation till generationstillhörighet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Anna Barsch; Jenny Do; [2021]
    Nyckelord :Loyalty; generation X-and Y; Motivation; The surroundings impact 5; Lojalitet; generation X-och Z; motivation; omgivningspåverkan 4;

    Sammanfattning : Vi har funnit att det finns få studier som analyserar relationen mellan generationstillhörighet och konsumentlojalitet. Inom befintlig företagsekonomisk forskning råder det heller ingen konsensus gällande lojalitetsbegreppets innebörd. LÄS MER

  3. 13. Ett klick bort : En tvärsnittsstudie om Generation Z:s konsumtionsmönster kring Black Friday

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Nordling; Rebecca Rönn; [2021]
    Nyckelord :Black Friday; E-commerce; Online commerce; Consumer behavior; Price promotions; Purchase behavior; Consumer emotions; Consumption experiences; Black Friday; E-handel; Online handel; Konsumentbeteende; Prispromotioner; Köpbeteende; Konsumentkänslor; Konumstionserfarenheter;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka om prisreducering, julhandel, känslor och erfarenheter på den svenska online-marknaden följer tidigare påvisat konsumtionsmönster i fysiska butiker kring Black Friday. Metod: Tvärsnittsstudien har utförts bestående av en enkätundersökning för att identifiera mönster och samband för Generation Z:s konsumentbeteende under Black Friday i förhållande till de fyra faktorerna. LÄS MER

  4. 14. Psykiskt avstånd : En kvalitativ studie om det psykiska avståndets påverkan på Generation Y och Generation Z när de handlar online.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Marcel Nieminen; Allan Saeed; Daniel Sarhang; [2021]
    Nyckelord :Psychic distance; e-commerce; consumer confidence; uncertainty; and commitment.; Psykiskt avstånd; e-handel; konsumentförtroende; osäkerhet och engagemang;

    Sammanfattning : Datum: 2021-06-02 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens högskola Författare: Nieminen Marcel (98/04/12) Saeed Allan (97/07/17) Sarhang Daniel (97/10/05) Titel: Psykiskt avstånd - En kvalitativ studie om det psykiska avståndets påverkan på Generation Y och Generation Z när de handlar online. Handledare: Johan Grinbergs Nyckelord: Psykiskt avstånd, e-handel, konsumentförtroende, osäkerhet och engagemang Frågeställning: Hur påverkar psykiskt avstånd Generation Y och Generation Z när de handlar online? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur psykiskt avstånd påverkar svenska konsumenter i olika åldersgrupper. LÄS MER

  5. 15. Konsten att bära grönt : En kvalitativ studie om konsumenters köpbeteende inom hållbart mode

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Olivia Ederlöv; Julia Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Hållbarhet; Hållbart mode; Konsumentbeteende;

    Sammanfattning : I Sverige konsumerar och lever vi som att vi har fyra jordklot till vårt förfogande. Hållbarhet är ett ämne vars relevans aldrig varit större än vad det är idag, där tyvärr alltför många tenderar att utesluta detta hållbarhetstänk. LÄS MER