Sökning: "generationer"

Visar resultat 11 - 15 av 938 uppsatser innehållade ordet generationer.

  1. 11. Mellan frusna minnen och upplevt liv : Att göra kulturarv på herrgårdsmuseet Huseby bruk

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Jenny Helsing; [2023]
    Nyckelord :Kulturarvsstudier; Kulturarv; AHD; Assemblage; Herrgårdsmuseum; Statligt byggnadsminne; Multitemporalitet; Fiktionalisering och mediering av kulturarv; Kulturarvsturism;

    Sammanfattning : Uppsatsen skrivs inom det tvärvetenskapliga forskningsfältet kulturarvsstudier. Med utgångspunkt i ett herrgårdsmuseum i Sverige utforskar uppsatsen, genom den verksamhet som bedrivs där idag, kulturarv som bestående av flera processer i samverkan. LÄS MER

  2. 12. Kyrkogårdarnas gröna kulturarv i den hållbara stadsutvecklingen

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Rasmus Eriksson Lantz; [2023]
    Nyckelord :grönt kulturarv; lagstiftning; skadegörare; sjukdomar; rekreation;

    Sammanfattning : Grundat på litteratur och intervjuer dras slutsatsen att en förändring måste ske om vi ska säkerställa kyrkogårdars gröna kulturarvs kulturhistoriska uttryck för framtida generationer. Detta då det finns tillvägagångssätt för att möta de problem och hot som detta står inför. LÄS MER

  3. 13. Organisationellt köpbeteende : En studie om köpbeteende inom B2B med fokus påålder, roll & bransch.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Gabriel Wall; Robin Mehta; [2023]
    Nyckelord :Organizational buying behavior; Marketing; Post-war generation; Generation X; Generation Y.; Organisationellt köpbeteende; Marknadsföring; Efterkrigsgeneration; Generation X; Generation Y.;

    Sammanfattning : This study consists of a survey among the customers of an ITservice company. The survey examines organizational buyingbehavior in relation to the factors of age, role, and industry.Age is divided into three generations: the post-wargeneration, Generation X, and Generation Y. LÄS MER

  4. 14. Företags materialval ur miljö- och hållbarhetsperspektiv : En jämförelse mellan primära och sekundära material i samverkan med HMS Industrial Networks AB

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Amanda Holmqvist; Agnes Rottbers; [2023]
    Nyckelord :Aluminium; plastic; material; circular economy; energy; greenhouse gas emissions; recycling; quality; sustainable development; Aluminium; plast; material; cirkulär ekonomi; energi; växthusgasutsläpp; återvinning; kvalitet; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : För att säkerställa tillgången på resurser för framtida generationer måste vi införa ett cirkulärt förhållningssätt. Därav måste vi se till att använda rätt material som kan utvinnas och återvinnas med minsta möjliga miljöpåverkan och högsta möjliga effektivitet. LÄS MER

  5. 15. ATT FÖRSTÅ GEN Z ÄR ATT FÖRSTÅ FRAMTIDEN : En kvalitativ studie om hur Generation Zero ser på sitt arbetsliv och hur det kan påverka arbetsmarknaden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jacqueline Grimm; Martina Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Generation Zero; Studie- och yrkesvägledning; Arbetsmarknad; Självförverkligande; Yrkesidentitet; Meningsfullhet;

    Sammanfattning : Just nu sker ett generationsskifte på arbetsmarknaden där Generation Zero nu etablerar sig. Arbetstagare och arbetsgivare har svårt att nå ut till varandra, vilket resulterar i rekryteringsproblematik. Därefter har många unga börjat ifrågasätta kopplingen mellan arbete och självförverkligande. LÄS MER