Sökning: "genus biologi"
Visar resultat 26 - 30 av 43 uppsatser innehållade orden genus biologi.
26. Fusarium och mykotoxiner i spannmål - utbredning, konsekvenser och möjliga åtgärder
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Mycology and Plant PathologySammanfattning : Vissa Fusarium-arter är växtpatogener som orsakar stora skador hos grödor runt om i världen. De påverkar grödor kvantitativt då de kan sänka skördemängden, men är kanske mest kända för förmågan att ändra grödans kvalitativa egenskaper då de kan producera mykotoxiner. LÄS MER
27. Examination of mycorrhizal associations of Allanblackia stuhlmannii : a tree under current domestication
Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Mycology and Plant PathologySammanfattning : Allanblackia is a tree genus native to humid forests in West, Central and East Africa. Its fruits contain large seeds from which edible high-quality fat can be extracted. LÄS MER
28. Vem tar vem? : en etnologisk studie av unga vuxna studenters berättelser om sexualitet och maskuliniteter
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologiSammanfattning : I denna kandidatuppsats har sju unga vuxna studenter intervjuats om sexualitet och maskulinitet i ett försök att delvis förklara jämställdhetens trögrörlighet. Materialet presenteras och analyseras utifrån teorier om normer och berättande (performance). LÄS MER
29. Högstadielärares genusmedvetenhet : En enkät- och intervjustudie om hur högstadielärare förhåller sig till begreppet genus och hur detta förhållningssätt påverkar möjligheten att uppnå läroplanens jämställdhetsmål
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka högstadielärares genusmedvetenhet och hur denna påverkar möjligheten att uppnå läroplanens jämställdhetsmål. För att uppnå detta syfte har vi valt metoderna intervju och enkät. LÄS MER
30. Skapande och återskapande av genus i läromedel. Diskursanalys av läromedel i historia och naturvetenskap med avseende på genus.
C-uppsats,Sammanfattning : Läromedel bör författas så att de överensstämmer med de normativa inslag som finns i skolverkets föreskrifter.Vi har därför undersökt läromedel i historia och naturvetenskap med avseende på hur dessa förhåller sig tillgenus och kön. LÄS MER