Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 309 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barbie TM. Från Plastic Fantastic till Empowerment Chic: En Semiotisk Resa genom Barbies Reklamuniversum

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elsa Dandanell; Maja Jansson; [2024-03-04]
    Nyckelord :Barbie; Barbie commercials; Barbie Semiotics; Feminism; Uppfostran Genus; Semiotik; Genussystemet;

    Sammanfattning : Exectutive summary Barbie is more than just a toy, she is a phenomenon. Consumers love her as much as others hate her. It has been argued that the doll is damaging young childrens views of themselves and setting them up for a future of striving to achieve impossible beauty standards. LÄS MER

  2. 2. She Can Go Where She Will : Representations of Female Bicyclists in Late 19th-Century and Early 20th-Century Literature by H.G. Wells, Arthur Conan Doyle, Dorothy Richardson, Grant Allen, George F. Hall, and Alice Meynell

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Anna Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :bicycling women characters; late 19th-century and early 20th-century British and American literature; freedom; emancipation; feminism; gender; the New Woman; cyklande kvinnliga karaktärer; sen 1800-tals- och tidig 1900-talslitteratur från Storbritannien och USA; frihet; frigörelse; feminism; genus; the New Woman;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate how representations of bicycling women in literary works by H.G. Wells, Arthur Conan Doyle, Dorothy Richardson, Grant Allen, George F. Hall, and Alice Meynell express mental and physical freedoms that had previously been denied women due to archaic societal norms. LÄS MER

  3. 3. Är Agenda jämställt? : En kvantitativ undersökning om fördelningen mellan män och kvinnor i SVT:s aktualitetsprogram Agenda, före och efter #Metoo år 2017.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Izabell Martinsson; [2024]
    Nyckelord :Public service; SVT; equality; media; journalism; gender; feminism; Public service; SVT; jämställdhet; media; journalistik; genus; feminism;

    Sammanfattning : At the end of the 1960s, an increasing number of women started working as journalists. Since then, women's presence in news media has grown. LÄS MER

  4. 4. girlhood. : TikTok-trenden “girlhood” som ett uttryck för en ny form av digital feminism?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Linnéa Jönsson; Fideli Almgren; [2024]
    Nyckelord :girlhood; digital feminism; aktivism; vardagsmotstånd; affordances; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker digital feminism med utgångspunkt i TikTok-trenden “girlhood”. Studiens syfte är att belysa hur tjejer och unga kvinnor genom deltagande i trenden gör uttryck för en digital feministisk aktivism. LÄS MER

  5. 5. Media Representations of Feminist Protests in Brazil : Analysing Journalistic Discourses and the Challenges of Social Movements

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Tema Genus

    Författare :Bruna Duarte; [2023]
    Nyckelord :Media representation; feminist movement; critical discourse analysis; Latin American feminism; Brazilian media;

    Sammanfattning : Public policies are often driven by a combination of factors, such as the elected government's political profile and the public opinion and pressure.  Media plays a vital role in documenting and educating public opinion on relevant issues, and that is not different for the feminist and LGBTQIA+ demands. LÄS MER