Sökning: "genuspedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 118 uppsatser innehållade ordet genuspedagogik.

  1. 6. "Shit, jag har levt under en sten!" : En kvalitativ studie om fem musiklärares genusmedvetna strategier i musikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Madeleine Brink; Sonia Koleśnik Lindgren; [2023]
    Nyckelord :genusfrämjande pedagogik; musikpedagogik; genuspedagogik; normkritik; strategier; queerteori;

    Sammanfattning : Musikutövande kan ofta kopplas till könsstereotypiska roller i val av instrument och positionering. Uppdelningar och olikheter syns mellan eleverna på musiklektionerna i klassrummet, där eleverna har en tendens att ta olika mycket plats samt väljer olika instrument beroende på vilket kön de tillskrivit sig. LÄS MER

  2. 7. Förskollärares förhållningssätt till genuspedagogik : En kvalitativ studie om hur förskollärare anser att genuspedagogiken framträder i förskolans utbildning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna-Maria Mejlon; Felicia Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; genuspedagogik; jämställdhet; könsstereotyper; lärmiljöer; förskollärare; normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare ser på genuspedagogik och hur genuspedagogiken framträder i förskolans utbildning. De frågor som ställs är vad förskollärare har för tankar kring genuspedagogik i förskolan, vad för påverkan som lärmiljön och materialet har på genus samt likheter och skillnader som framträder i hur förskollärare använder genuspedagogiken i förskolans utbildning. LÄS MER

  3. 8. Genuspedagogik : En kvantitativ studie om ett normkreativt arbete i förskolans utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kajsa Persson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; bemötande; normer; genus; familjekonstellationer; miljö;

    Sammanfattning : Studien syftade till att bidra med kunskap om hur förskolepersonal arbetar med genuspedagogik och normkreativt i förskolan. Detta har studerats ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. Studien utgick ifrån en kvantitativforskningsansats i form av enkätundersökning. LÄS MER

  4. 9. Förskollärares interaktion med pojkar och flickor : En studie om hur förskollärares interaktion påverkar barns språkutveckling och jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mahnaz Balali; [2022]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; förskolan; genuspedagogik; språkutveckling; feministisk poststrukturalistisk teori; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur könsnormer påverkar förskollärares interaktion med barn och vilka möjligheter ges till barn med olika kön för att kunna utveckla sina språkliga kunskaper. Ett annat syfte med studien är att få kunskap om hur förskollärares förhållningssätt kan bidra till jämställdhet. LÄS MER

  5. 10. När kön spelar (rock 'n') roll : En kvalitativ studie om kvinnor och mäns konstruktioner av sig själva som elgitarrister

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sara Södermark; [2022]
    Nyckelord :musik; elgitarr; improvisation; genus; könsroller; genuspedagogik;

    Sammanfattning : Studien behandlar kvinnor och mäns syn på sig själva som elgitarrister och musiker inom rockgenren, där deltagarnas reflektioner omkring sitt spel blir satt i fokus och analyseras utifrån ett genusperspektiv. Syftet är att synliggöra kvinnliga och manliga elgitarristers uttryckta tankar om sitt musicerande och sin roll som elgitarrist. LÄS MER