Sökning: "globala klassrummet"

Visar resultat 11 - 13 av 13 uppsatser innehållade orden globala klassrummet.

  1. 11. Fostran av demokratiska värden : exempel från en skola i Uganda

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Amie Karlsson; [2012]
    Nyckelord :demokrati; etnografi; fostran; pragmatism; skola; värdegrund; värdepedagogik;

    Sammanfattning : I Sverige anses det viktigt att skolan bidrar till att fostra demokratiska medborgare genom att låta demokratiska värden genomsyra skolans verksamhet. Demokrati och värden är dock två komplexa begrepp och det är svårt att tala om globala demokratiska värden. LÄS MER

  2. 12. Kulturarv och identitet. Vilken roll spelar kulturarvet och dess betydelse för identitetsskapande i gymnasial historieundervisning?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Serena Sabatini; [2010-09-16]
    Nyckelord :kulturarv; identitet; gymnasieskola; historiekursplan; lärande; mångfald;

    Sammanfattning : Syfte Studien syftar till att undersöka vilken roll kulturarvet spelar samt dess betydelse för identitetsskapande i gymnasial historieundervisningen. För att nå undersökningens syfte kommer historielärarnas perspektiv på temat samt deras erfarenhet i arbetet med kulturarv att analyseras. LÄS MER

  3. 13. Lärares erfarenheter av förändrad undervisning: lärare möter övergångar mellan det lokala och det globala klassrummet

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Birgitta Nordén; [2008]
    Nyckelord :Lärarroll; undervisning; lärares lärande; lärarnätverk; virtuella lärandemiljöer; globala klassrummet; nätbaserat lärande; lärande för hållbar utveckling; samarbetskulturer; lärgemenskap; global läranderymd global learning space ; Education for Sustainable Development ESD ; Global Learning for Sustainable Development GLSD ; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Adult education; permanent education; Vuxenutbildning; livslångt lärande; Computer-assisted education; Datorstödd undervisning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet är att analysera och beskriva hur lärare erfar en förändrad lärarroll i samband med nätbaserad undervisning som bygger på relationen mellan det lokala och det globala klassrummet. Young Masters Programme är en nätbaserad global kurs inom området hållbar utveckling. LÄS MER