Sökning: "grundsärskola"

Visar resultat 16 - 20 av 309 uppsatser innehållade ordet grundsärskola.

  1. 16. Inkluderingsuppdragets komplexitet : en kvalitativ intervjustudie med speciallärare och specialpedagoger i grundsärskolan (anpassade grundskolan)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Anderot; Martina Dènes; [2023]
    Nyckelord :Grundsärskola anpassad grundskola ; inkluderande lärmiljöer; inkludering; speciallärare; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Begreppet inkludering saknar en tydlig definition men kan i utbildningssystemet relateras till utbildning, pedagogik och praktik. Inkluderande utbildning framhävs som en process där målsättningen är att öka elevers delaktighet i skolans gemenskap (Florian & Black-Hawkins, 2011; Nilholm & Göransson, 2013). LÄS MER

  2. 17. Bedömningsstöd i matematik för grundsärskolans yngre åldrar : varför används inte bedömningsstödet i större utsträckning i grundsärskolan?

    M1-uppsats,

    Författare :Caisa von Mentzer; [2023]
    Nyckelord :Bedömningsstöd; matematik; grundsärskola; grundskola; intellektuell funktionsnedsättning; anpassningar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. Hur gynnas elever med IF av ett visuellt stöd i matematikundervisningen, i grundsärskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annika Rhodin; Emma Österberg; [2023]
    Nyckelord :engagemang; intellektuell funktionsnedsättning; matematisk förståelse; visuellt stöd;

    Sammanfattning : I vårt arbete som speciallärare i grundsärskolan har vi märkt att matematiska uppgifter ofta är svåra för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) att förstå. Internationell forskning visar att visuellt stöd kan vara gynnsamt för elever med IF men i svensk kontext har vi inte kunnat hitta studier om detta. LÄS MER

  4. 19. Medierande verktyg och artefakter i musikundervisningen i grund- och grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Amelie Kennedy; Rakel Iglesias; [2023]
    Nyckelord :musik; inkludering; NPF; grundsärskola; grundskola; ensemblespel; anpassning;

    Sammanfattning : Den här studien har tagits fram för att reda på hur musikundervisningen i grundskolan och grundsärskolan läggs upp och anpassas genom medierande verktyg och artefakter samt tekniska artefakter. Studien behandlar även vilka skillnader det kan finnas i bemötandet av elever med funktionsvariationer i grundskolan jämfört med grundsärskolan. LÄS MER

  5. 20. Med ficklampa mot skuggsamhället: Är svensk skola en plats för angiveri? En undersökning av papperslösa barns rätt till utbildning och lagstiftarens möjlighet att begränsa den

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Saga Atlefjord; [2023]
    Nyckelord :utbildning; barnkonventionen; förvaltningsrätt; administrative law; tidöavtalet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka lagstiftarens möjligheter att begränsa papperslösa barns rätt till utbildning och möjligheten att införa en informationsplikt mellan svensk skola och migrationsmyndigheter, samt hur en eventuell informationsplikt kan påverka papperslösa barns rätt till utbildning. Med beaktande av det pågående arbetet med Tidöpartiernas förslag granskar uppsatsen de möjligheter och begränsningar som lagstiftaren står inför när det gäller att reglera papperslösa barns rätt till utbildning. LÄS MER