Sökning: "grundskolans mellanår"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden grundskolans mellanår.

  1. 21. Läsning som estetisk upplevelse eller inhämtning av fakta : En studie om undervisningsmetoder i skönlitteratur för grundskolans mellanår

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Poyraz Gamze; [2016]
    Nyckelord :Efferent and aesthetic reading; envisionment building; literary teaching; Efferent och estetisk läsning; föreställningsvärldar; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to get an insight into how fiction tutoring in Swedish can be practised and how the reading is encouraged. A teacher can through her working methods control how the pupils relate to fiction and has therefor an important role, because of this the subordinate purpose of this study is to problematize and highlight how the teacher can encourage her pupils into different styles of reading. LÄS MER

  2. 22. Fyra speciallärares syn på Wendickmodellens användning som en läsutvecklingsmetod : En intervjustudie med speciallärare för grundskolans mellanår.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Moa Berglund; [2016]
    Nyckelord :Wendickmodellen; Wittingmetoden; läsutveckling; årskurs 4-6; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen har varit att undersöka hur fyra speciallärare använder Wendickmodellen i årskurs 4-6 samt att undersöka deras inställning till Wendickmodellen som läsutvecklingsmodell. Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med fyra speciallärare för grundskolans mellanår. LÄS MER

  3. 23. Elevers historiemedvetande : En intervjustudie om historiemedvetandet hos elever i grundskolans mellanår.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Alexandra Skogh; [2016]
    Nyckelord :Historiemedvetande; historieundervisning; historia;

    Sammanfattning : I studien undersöks hur uttryck hos elever i grundskolans mellanår kan tolkas som ett uppvisande av ett historiemedvetande. Detta sker genom en jämförelse med den danske historiedidaktikern Bernard Eric Jensens fyra definitioner av Karl Ernst Jeismanns teori om historiemedvetande. LÄS MER

  4. 24. Fyra speciallärares syn på Wendickmodellens användning som en läsutvecklingsmetod. : En intervjustudie med speciallärare för grundskolans mellanår.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Moa Berglund; [2016]
    Nyckelord :Wendickmodellen; Wittingmetoden; läsutveckling; årskurs 4-6; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen har varit att undersöka hur fyra speciallärare använder Wendickmodellen i årskurs 4-6 samt att undersöka deras inställning till Wendickmodellen som läsutvecklingsmodell. Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med fyra speciallärare för grundskolans mellanår. LÄS MER

  5. 25. Verktyg för att förstå fakta och fiktion? : En analys av läsförståelsediskurser i läroböcker för skolans mellanår.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eva Christiernin; [2015]
    Nyckelord :Didaktik; grundskola; läroböcker; textanalys; läsförståelse; textrörlighet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva och analysera vilken typ av läsförståelse som erbjuds i läromedel i svenska, naturkunskap och samhällskunskap i skolans mellanår. Undersökningen söker svar på vilka textrörlighetsdiskurser som kan identifieras i läroböcker i svenska, samhällskunskap (geografi) och naturkunskap i grundskolans mellanår och hur dessa kan förstås i relation till teorier och forskning kring läsförståelse. LÄS MER