Sökning: "grundskolans mellanår"

Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade orden grundskolans mellanår.

  1. 11. "Allas röst i rummet" : Lärares syn på utveckling av samtalsförmågor i svenskundervisningen i skolans mellanår

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Linnea Rosby; [2020]
    Nyckelord :verbal communication skills; Swedish as a subject; classroom interaction; classroom talk; upper primary school; samtalsförmågor; svenskundervisning; klassrumsinteraktion; muntliga förmågor; grundskolans mellanår;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the approach taken by upper primary school teachers to the development of pupils’ verbal communication skills in Swedish as a school subject. The study also looks at to what degree quieter pupils receive support in the development of these skills. LÄS MER

  2. 12. Elevers uppfattningar om sitt lärande i naturvetenskap med stöd av digitala verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :David Aouseus; Johan Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Lärande; Uppfattningar; Naturvetenskap; Mellanår; Fenomen;

    Sammanfattning : Flertalet av de studier vi läst inför detta examensarbete har riktat sig icke ämnesspecifikt mot de digitala verktygens användande. Forskning kring elevernas uppfattningar av sitt lärande saknas i Sverige, vilket efterfrågas från flera håll. LÄS MER

  3. 13. Språkutvecklande arbetssätt i SO- och NO-undervisning i grundskolans mellanår

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Weinander; Caroline Alm; [2019]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; scaffolding; språklig sårbarhet; språkutvecklande arbetssätt i SO- och NO-undervisning;

    Sammanfattning : I många av skolans ämnen ställs stora krav på elevernas språkliga förmågor gällande läsning, skrivande och begreppsförståelse. Elever i språklig sårbarhet kan möta stora utmaningar i SO- och NO-ämnena där explicit undervisning och scaffolding behövs för att stödja eleverna i ämnesspecifika läs- och skrivaktiviteter. LÄS MER

  4. 14. Selektiva traditioner i NO i grundskolans mellanår : Sex lärares uppfattningar om utomhusundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rikard Södergren; Jonathan Ajdert; [2019]
    Nyckelord :Utomhusdidaktik; utomhuspedagogik; utomhusundervisning; selektiva traditioner; systematiska undersökningar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker sex verksamma mellanstadielärares syn på och arbete med utomhusundervisning inom de naturvetenskapliga ämnena. Studien tar även upp hur lärarna ser på de förutsättningar som finns för att bedriva utomhusundervisning inom naturvetenskapen. LÄS MER

  5. 15. Läsförståelse med lässvaga elever : En kvalitativ studie om hur fyra SO-lärare i grundskolans mellanår arbetar i läsförståelse för att stödja elever med lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ebru Celep Agrali; [2019]
    Nyckelord :Reading comprehension; text calls; elementary school; social sciences subjects; vocabulary.; Läsförståelse; textsamtal; grundskolan; samhällsvetenskapliga ämnen; ordförråd.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how four different teachers in the social sciences subjects in elementary school work with reading comprehension to support their pupils with reading difficulties. The research questions for this study are: Which structures do the teachers in social sciences subject use to support pupils with reading difficulties? How do the teachers in social sciences subject describe the concept of reading difficulties? What additional support do the pupils with reading difficulties receive? Two methods have been used to answer the research questions. LÄS MER