Sökning: "grundskolans senare å"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden grundskolans senare å.

  1. 1. ”Jag vann nyss det största argumentet” : En undersökning av ordförståelse hos elever i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hanna Bard; [2023]
    Nyckelord :Ordförståelse; produktiv ordförståelse; receptiv ordförståelse; ordtest; ordfrekvens; svenska; grundskolans senare å;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka ordförståelse hos elever i grundskolans senare år (årskurs 7–9). I undersökningen ingick 40 informanter som fick genomföra ett ordtest bestående av 19 ord. Samtliga ord hade med svenskämnet i grundskolan att göra. LÄS MER

  2. 2. ”Jag tycker att det visar på att grundskolan har misslyckats i sitt uppdrag.” : En kvalitativ studie om sex rektorers uppfattning om integrering och omvänd integrering.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Hanna Nilsson; Alejandra Toro Marques; [2021]
    Nyckelord :En skola för alla; exkludering; identitet; inkludering; integrering; omvänd integrering; segregering; stigmaa;

    Sammanfattning : En skola för alla är en vision och ledord inom det svenska skolväsendet som syftar på gemenskap och jämlikhet. Trots en skollag som betonar vikten av integrering och där särskiljande lösningar ska undvikas har ett nytt fenomen uppstått under senare år, omvänd integrering. LÄS MER

  3. 3. Sex lärares syn på laborationer och bedömning av laborationer i grundskolans mellanår

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonathan Ajdert; Rikard Södergren; [2018]
    Nyckelord :Naturvetenskap; bedömning; fenomenologi; laborationer; systematiska undersökningar;

    Sammanfattning : Denna studiens syfte var att undersöka hur verksamma NO-lärare i årskurserna 4–6 ser på det laborativa arbetet som idag bedrivs i skolan. Den ämnar även undersöka hur de ser på bedömningsarbetet gällande laborationer. Sex lärare har intervjuats för att svara på frågeställningarna. LÄS MER

  4. 4. Formativ Bedömning i Matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Mustafa Yesilgul; [2017]
    Nyckelord :Formative assessment; mathematics; teaching; observations; Formativ bedömning; matematik; lärande; observation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur formativ bedömning genomförs i matematikämnet i grundskolans senare år och lärarnas upplevelser kring formativ bedömning under sina lektioner. Dessa undersökningar genomfördes och analyserats utifrån Dylan Wiliams fem nyckel strategier i formativ bedömning. LÄS MER

  5. 5. I naturen bland andar, förfäder och magi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Tina Stojakovic; [2010]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Postkolonialism; Religion; Ursprungsbefolkningar; Vi- och dom-perspektiv;

    Sammanfattning : I denna uppsats genomför jag med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys en undersökning av hur ursprungsbefolkningar och ursprungsbefolkningars religioner framställs i fyra läromedel i religionskunskap för grundskolans senare skolår. Fokus i undersökningen ligger på om det i läroböckernas framställningar förekommer spår av ett vi- och dom-perspektiv och på vilka sätt eventuella sådana spår yttrar sig. LÄS MER