Sökning: "ordtest"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet ordtest.

  1. 1. Ämnesspråket – en del av undervisningen : En kvantitativ studie om hur valet av arbetssätt påverkar inlärningen av ämnesrelaterade ord i årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lejla Klinac; [2023]
    Nyckelord :subject-specific language; language development approaches; vocabulary; subject instruction; ämnesspråk; språkutvecklande arbetssätt; ordförråd; ämnesundervisning;

    Sammanfattning : Svenskämnets huvudsakliga fokus är inriktat på språket men det kan ifrågasattas om även de övriga skolämnena bör ha samma fokus. Elever lär sig nya ord och begrepp inom alla ämnen i skolan men det är inte självklart att eleverna får tillräcklig förberedelse för detta. LÄS MER

  2. 2. ”Jag vann nyss det största argumentet” : En undersökning av ordförståelse hos elever i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hanna Bard; [2023]
    Nyckelord :Ordförståelse; produktiv ordförståelse; receptiv ordförståelse; ordtest; ordfrekvens; svenska; grundskolans senare å;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka ordförståelse hos elever i grundskolans senare år (årskurs 7–9). I undersökningen ingick 40 informanter som fick genomföra ett ordtest bestående av 19 ord. Samtliga ord hade med svenskämnet i grundskolan att göra. LÄS MER

  3. 3. ”Långa dagar i skolan gör mig trött och koherent” : En kvantitativ studie om receptiv och produktiv ordförståelse hos gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ebba Viscovi; Ellen Tinggren; [2022]
    Nyckelord :Receptiv ordförståelse; produktiv ordförståelse; idiomatiska uttryck; högskoleprovet; gymnasieelever;

    Sammanfattning : En god ordförståelse är att betrakta som en förutsättning för att en individ ska kunna verka i samhället och ta del av det offentliga samtalet. Trots detta visar tidigare forskning att ordförståelsen generellt blir allt sämre. Föreliggande studie undersöker gymnasieelevers ordförståelse i årskurs 1 och 3. LÄS MER

  4. 4. ”Om man inte kan ämnet blir man bara översättare, inte studiehandledare.” En studie om hur studiehandledare förklarar ord.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Gisela Bohlin; [2019-10-08]
    Nyckelord :Studiehandledning; ordförråd; ordförklaring; översättning; stöttning på modersmål; nyanlända elever;

    Sammanfattning : I skolan är studiehandledare en extra resurs som stöttar nyanlända elevers kunskapsutveckling på deras modersmål. I denna studie undersöks vilka förutsättningar studiehandledare har att förklara och översätta ord, vilka metoder de använder och huruvida det finns en problematik kring översättning och ordförklaring. LÄS MER

  5. 5. HÖGLÄSNING PÅ ENGELSKA : Påverkas elevernas ordförråd genom högläsning på engelska och vad är elevernas uppfattning om engelskundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Morales Pihlmark; [2018]
    Nyckelord :Högläsning; engelsk barnlitteratur; engelska yngre åldrar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att med utgångspunkt i relevant forskning undersöka om högläsning på engelska hos 63 elever i årskurs 3, påverkar elevernas ordförråd efter högläsning samt undersöka vad eleverna har för uppfattning om engelskundervisningen. Metoden som använts är enkätundersökning, före och efter högläsning samt två identiska ordtest, vilka genererat kvantitativ data. LÄS MER