Sökning: "händelser i media"

Visar resultat 11 - 15 av 199 uppsatser innehållade orden händelser i media.

  1. 11. “KRIG - I EUROPA” : En kvalitativ analys av hur kriget i Ukraina omskrivits i Aftonbladet och Dagens Nyheter

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Wilmer Nahnfeldt; Ludwig Sjödin; [2023]
    Nyckelord :Fredsjournalistik; Krigsjournalistik; Diskurs; Nyhetsvärdering; Ukraina;

    Sammanfattning : Problemformulering: Mediediskurs kring ett specifikt ämne kan ha stor inverkan på ett samhälle. Hur media gestaltar händelser, länder, politiska personer och frågor kan enligt gestaltningsteorin och dagordningsteorin påverka vad mediekonsumenter tänker och tycker om dessa. LÄS MER

  2. 12. Humorn och politiken : den svenska skämtpressens humor och dess roll i demokratiseringsprocessen 1918-1922

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Axel Hansson; [2023]
    Nyckelord :Historia; 1900-talet; Demokratisering; Skämtpress; Humor; Offentlighet; Arena; Funktionalitet; Första världskriget; Rösträtt; Rusdrycksförbud; History and Archaeology;

    Sammanfattning : What makes something funny? This is the most basic, underlying question to this thesis, which explores the Swedish satire magazines Söndags-Nisse, Naggen and Strix on their journey through the pinnacle of the Swedish democratization process during the years 1918 to 1922. These types of magazines were of great popularity throughout all of Europe during parts of the late 19th century up until the interwar years, reaching a high – at least in Sweden – during the first world war. LÄS MER

  3. 13. Marknadsförares attityd av marknadsföringstrenderna händelser, reels och Tiktok : En kvalitativ undersökning av marknadsföringstrender

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Alexandra Coloma Johansson; Melinda Neugebauer; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; marknadsföringstrender; händelser; reels; Tiktok; Social penetrationsteori; teknikacceptansmodellen.;

    Sammanfattning : I takt med digitaliseringen tillförs ständigt nya marknadsföringsmöjligheter där tidigare forskning betraktar sociala medier som en aktuell marknadsföringsstrategi, där främst videobaserade funktioner uppmärksammats och blivit en marknadsföringstrend. Därför är det vanligt att se marknadsföring som ofta sker genom online videos där händelser, reels och Tiktok identifieras som starka marknadsföringsverktyg som är aktuella och trendar. LÄS MER

  4. 14. “Ingen vill väl att vi skjuter ihjäl varandra?” : En kritisk diskursanalys av dödsskjutningar relaterade till gängkriminalitet i svenska nyhetstidningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Alice Sörskog; Hilda Pettersson Sandrud; [2023]
    Nyckelord :Dödsskjutningar; Gängkriminalitet; Kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Dödsskjutningar har ökat markant i Sverige under de senaste tio åren och gängkriminaliteten blir allt mer utspridd i samhället. Ämnet är högaktuellt i media och det rapporteras dagligen om nya händelser och aspekter av fenomenet. LÄS MER

  5. 15. Uppgradering av inspelningslösning för strömmad video : Förbättring och utvärdering av videokvalitet för distansinspektion

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Olof Manneby; [2023]
    Nyckelord :Video conference; open-source; structural similarity; bit rate; Videokonferens; öppen källkod; strukturella likheter; bithastighet;

    Sammanfattning : Projektet som beskrivs i denna rapport utgör modifieringen av videokonferensprogrammet Jitsi Meet, där öppen källkod tillåter anpassning av tjänsten för videoinspelning. Den mottagna videoströmmen som utgör samtalet mellan två deltagare skall sparas till disk, för att sedan möjliggöra för utredning och analys av sessionens videokvalitet. LÄS MER