Sökning: "högskolan kristianstad lek och lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden högskolan kristianstad lek och lärande.

  1. 1. "Och väggarna förvandlades till världen runtomkring" : pedagogers röster och praktiker kring att främja elevers fantasi och kreativitet i och genom fritidshemmets inomhusmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Mia Thorén; [2020]
    Nyckelord :Artifact; creativity; design; didactics; fantasy; leisure-time centre; physical learning environment; Artefakt; design; didaktik; fantasi; fritidshem; fysisk lärmiljö; kreativitet;

    Sammanfattning : Betoningen i fritidshemmets och dess pedagogers uppdrag ligger på det som många gånger är oförutsägbart – lek, utforskande och kreativa arbetssätt samt att främja elevers fantasi och kreativitet. Fritidshemmet är även en fysisk plats – en komplex miljö där förväntningar om informellt lärande och omsorg ska iscensättas och ta plats. LÄS MER

  2. 2. En studie av vårdnadshavares förväntningar på fritidshemsverksamheten

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carina Björklund; Anette Ekstedt; [2020]
    Nyckelord :Fritidshem; vårdnadshavare; förväntningar; övergångar; relationer; förskola; lek; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur vårdnadshavare, som för första gången lämnar sitt barn på fritidshemmet, ser på fritidshemmets verksamhet samt vilka uppfattningar och kunskaper de har om de fyra målen i läroplanen. Vi ville även undersöka eventuella likheter och skillnader mellan vårdnadshavarna och läroplanens fyra mål. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på förskolegårdens utformning och dess betydelse för barns utveckling och lärande

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Louise Bengtsson; Love Olsson; [2019]
    Nyckelord :Lek; lekmiljö; lärmiljö; pedagogisk miljö; utomhuspedagogik; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva, problematisera och analysera förskollärares uppfattning om hur utomhusmiljön på förskolegården påverkar barns lek- och lärande. Studiens teoretiska ansats baseras i huvudsak på det sociokulturella perspektivet och på Reggio Emilia pedagogiken. LÄS MER

  4. 4. Lek och undervisning i förskolan : en kvalitativ studie av hur förskollärare uppfattar begreppen lek, undervisning och lärande i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Beheshta Abdul Malik; Helena Asamoah; [2019]
    Nyckelord :Lek; undervisning; lärande; förskollärare; förskola; yrkesspråk;

    Sammanfattning : Genom denna studie har vi velat undersöka hur förskollärare uttrycker sig kring begreppen lek, undervisning och lärande i förskolans verksamhet. Forskningsfrågan är hur de uppfattar begreppen och hur dessa förhåller sig till varandra. De teoretiska perspektiven i studien har utgångspunkt i utvecklingspedagogik och sociokulturell teori. LÄS MER

  5. 5. Har du bara lekt idag lilla vän ? : En studie angående vårdnadshavares uppfattning om den fria leken i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Annie Chmiel; Kristina Johannesson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Lek; Lärande; Vårdnadshavare; Syn på lek;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att leken är viktig för barnens utveckling och lärande. I förskolans läroplan står leken även inskriven som ett av uppdragen, att verksamheten ska uppmuntra leken och det lustfyllda lärandet (Skolverket, 2016, s.9). LÄS MER