Sökning: "handledning forskning skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade orden handledning forskning skolan.

  1. 1. “Jag vill gärna se lite framgång innan jag tycker det är kul” : Några högstadieelevers livsberättelser kring upplevelser av matematik och lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Parris; Ida Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Begriplighet; hanterbarhet; lärmiljö; matematiksvårigheter; meningsfullhet; motivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Parris, Annika och Sandberg, Ida (2023). “Jag vill gärna se lite framgång innan jag tycker att det är kul” - Några högstadieelevers livsberättelser kring upplevelser av matematik och lärmiljö. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogers roll i grundskolor : En intervjustudie om arbetsuppgifter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Angelica Vestman; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagog; rektor; vårdnadshavare; inkludering; skolmiljö; samarbete; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar arbetsklimatet och utmaningarna för specialpedagoger inom grundskolor. Kvalitativa intervjuer användes för att undersöka specialpedagogernas erfarenheter och utmaningar. Resultaten belyser olika aspekter av specialpedagogens roll, inklusive kartläggning, handledning, undervisning och skolledning. LÄS MER

  3. 3. Speciallärares upplevelser av handledning inom språk-, skriv- och läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanna Östlund; Marika Nilsson; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; grundskola årskurs 1–6; kvalitativa intervjuer; semistrukturerad intervju; specialpedagogisk handledning; inkluderande lärandeprocesser;

    Sammanfattning : I speciallärarens yrkesroll ingår det att kunna vara en kvalificerad samtalspartner till lärare i frågor som rör undervisning. Forskning ringar in ett behov av att ta reda på mer om handledning inom läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  4. 4. ”. . . min förlängda arm ute i verksamheten . . .” : En kvalitativ intervjustudie kring rektorers syn på resursanvändandet av specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner i en skolutvecklande kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jolene Petersson; Josefin Gåvsten; [2023]
    Nyckelord :Handledning; kvalificerad samtalspartner; reflektionspartner; rektor; skolutveckling; specialpedagog; systemteori;

    Sammanfattning : Denna studie har fokuserat på specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner i en skolutvecklande kontext då en brist av aktuell forskning inom ämnet identifierats. Syftet för studien var att bidra med kunskap om hur specialpedagogens roll som kvalificerad samtalspartner, utifrån rektorers framställan, skulle kunna bidra till skolutveckling kopplat till skolans inre organisatoriska nivåer. LÄS MER

  5. 5. Handledningsuppdraget i förskolan och skolan : En studie om specialpedagogers och rektorers uppfattningar och upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Claudia Kubiak; [2023]
    Nyckelord :Handledning; rektor; specialpedagog; specialpedagogik; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka specialpedagogers och rektorers uppfattningar om handledningsuppdraget och undersöka eventuella överenstämmelser mellan uppfattningar om uppdraget och upplevelser av uppdragets genomförande i praktiken, i verksamheterna förskola och skola. Kopplingar gjordes till systemteorin. LÄS MER