Sökning: "homogena elevgrupper"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden homogena elevgrupper.

  1. 1. Världsreligionsundervisning i mångkulturella och homogena klasser i årskurs 1–3 : En kvantitativ enkätstudie om skillnader i undervisning i tre världsreligioner mellan olika elevgrupper baserat på ramfaktorteorin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Dina Sandberg; [2020]
    Nyckelord :Framework factor; Homogeneous; Multicultural; Religious education; World religions; homogen; mångkulturell; ramfaktorer; religionsundervisning; världsre-ligioner;

    Sammanfattning : Syfte – Denna studie undersöker hur verksamma lärare i årskurs 1–3 undervisar i religionskunskap om världsreligionerna, kristendom, islam och judendom i mångkulturella och homogena klasser i svenska skolor. Syftet med studien är att undersöka om det finns skillnader i undervisningen mellan de två olika elevgrupperna, samt vilka faktorer som påverkar lärares val av undervisningsinnehåll. LÄS MER

  2. 2. "Vi och dom" - ett pedagogiskt tillvägagångssätt? : En kvalitativ studie av lärares erfarenheter och åsikter kring kategoriseringen "vi och dom" inom religionsundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Gerdin; Shang Ali; [2016]
    Nyckelord :categorisation; ”we and them”; heterogeneous student group; homogeneous student group; kategorisering; ”vi och dom”; heterogena elevgrupper; homogena elevgrupper;

    Sammanfattning : To categorise people is by society viewed as a basic cognitive process. The process is described to occur frequently. The purpose of this study was to investigate teachers experience and views concerning the categorization "we and them", and its relationship to the education of religion. LÄS MER

  3. 3. Skolutveckling och konkurrens, vänner eller fiender? En studie av skolutveckling och konkurrenssituationen i kommunala gymnasieskolor

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Andreas Gustavsson; Martin Mjölnevik; [2009]
    Nyckelord :Gymnasieskola; skolutveckling; konkurrens; ;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Denna kvalitativa studie tar sin utgångspunkt i intervjuer med verksamhetschefer på fem kommunalagymnasieskolor. Skolan kan idag betraktas så som en aktör på en konkurrensutsatt marknad där denskolpeng som medföljer varje elev blir en vikig del av en skolas årliga budget. LÄS MER