Sökning: "hur förskolan uppstod"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden hur förskolan uppstod.

  1. 1. ”Skoba [dammsug] igen, en gång till!” : Barns interaktioner med dammsugaren som ett tekniskt system i en undervisningssituation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Joline Lövgren Röös; [2024]
    Nyckelord :Design-based study; teaching activity; technical system; the youngest chil-dren; vacuum cleaner; Dammsugaren; designbaserad studie; de yngsta barnen; tekniska system; undervisningsaktivitet;

    Sammanfattning : Teknik framställs som ett viktigt ämne i förskolans läroplan. Samtidigt utrycker många förskolelärare en brist på kunskap om att undervisa i tek-nikämnet. I studien ska jag ge ett exempel på en undervisningsaktivitet. LÄS MER

  2. 2. "Fruktstunden behöver inte vara en stund för att bara äta frukt" : En kvalitativ studie om fruktstunden utifrån ett undervisningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Möller; Linda Sjödin; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; fruktstund; läroplansteori; undervisning; kvalifikation; socialisation; subjetifiering;

    Sammanfattning : Förskolan är den plats som barnen först möter under sin långa utbildningsresa och det kan även vara ett av barnens första möten med en samhällelig institution. Studien har utgått från ett läroplansteoretiskt perspektiv och syftet med studien var att undersöka hur innehållet i fruktstunden kan förstås utifrån begreppen kvalifikation, socialisation och subjektifiering samt hur förskollärare resonerar kring fruktstunden utifrån ett undervisningsperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Ord är inte allt : om språklig sårbarhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Josefine Nordström; Lisa Norell; [2022]
    Nyckelord :specialpedagogisk kompetens; språklig medvetenhet; språklig sårbarhet; språkutvecklande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Samhället efterfrågade god språklig kompetens av medborgarna i ett samhälle där färre elever blev godkända för gymnasial utbildning. Studien handlade om barn i språklig sårbarhet i förskolan. Språklig sårbarhet innebar att svårigheterna uppstod på grund av den omgivande miljön. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers uppfattningar kring konflikt  och konflikthantering vid på- och avklädningssituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sandra Billing Adolfsson; Emilia Svensson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; konflikt; konflikthantering; pedagogers uppfattning; samspel och strategier;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa forskningsstudie utgår vi från att se hur yrkesverksamma pedagogers uppfattningar, kännedom och tankar kring konflikt och konflikthantering mellan dem och barn vid på- och avklädningssituationer tolkas.  Det empiriska materialet baseras på semistrukturerade intervjuer med fem yrkesverksamma pedagoger på två olika förskolor i Skåne. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling med fokus på mat- ur förskollärarens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jenny Pettersson; Karolina Carlson; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; ekologiska dimensionen; sociala dimensionen; ekonomiska dimensionen; förskola; odling; mat;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärarna arbetar med hållbar utvecklingmed fokus på mat i förskolan samt hur de hanterar de etiska dilemman som kan uppkomma idessa situationer. En kvalitativ metodansats användes i studien där vi genomförde femstycken halvstrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER