Sökning: "hur har det svenska språket utvecklats"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden hur har det svenska språket utvecklats.

  1. 1. Hur arbetar lärare för att utveckla flerspråkiga elevers ämnesspråk? : En kvalitativ studie i hur fem lärare beskriver sina erfarenheter och arbetssätt i främjandet av flerspråkiga elevers språkutveckling i svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :David Larsson; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism; translanguaging; language development; multilingual students; second language development; Flerspråkighet; transspråkande; språkutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : I ett alltmer globaliserat samhälle har den svenska skolan utvecklats till en plats där människor med olika bakgrunder och språkliga erfarenheter möts. I den svenska skolan talas enligt Skolverket (2012) mellan 150–200 språk. Statistik från Skolverket (2022a) visar att 26 % av alla elever i grundskolan har utländsk bakgrund. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers synsätt på och förhållningssätt till kulturell mångfald i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ursula Cristina Rastoder; Soz Abdul Said; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt   Denna studie syftar på att undersöka hur pedagoger förhåller sig till och resonerar kring kulturell mångfald i förskolan. Studien utförs i två olika stadsdelar inom Malmö som har olika socioekonomiska och kulturella särdrag för att fånga olika förutsättningar och förhållningssätt till kulturell mångfald. LÄS MER

  3. 3. Den språkhistoriska nyttan : En svenskämnesdidaktisk studie

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Per Kivijärvi; [2022]
    Nyckelord :språkhistoria; svenska; svenskämnesdidaktik; språkhistoriedidaktik;

    Sammanfattning : Varför gör vi saker och ting i skolan? Vad har vi för nytta av det vi lär oss? Didaktikensgrundfrågor är: vad, hur och varför. Vilket syfte har den här lektionen? Så har vi lärt oss atttänka som lärare. LÄS MER

  4. 4. Translanguaging- ursprung och användning : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johanna Van Der Putten; Olivia Arvén; Jonna Bergman; [2020]
    Nyckelord :translanguaging; cross languaging; multilingual students; code-switching; Translanguaging; transspråkande; korsspråkande; flerspråkiga elever och kodväxling;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie har begreppet translanguaging undersökts. Translanguaging i skolan innebär i korthet att ge flerspråkiga elever möjlighet att använda alla sina språk som resurs i lärandet. Studiens syfte är att undersöka vilka teorier begreppet bygger på och i vilken eller vilka kontexter det har använts. LÄS MER

  5. 5. Textrörlighet - ett rörligt begrepp : En systematisk litteraturstudie om textrörlighetsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Michaela Stolt; Andersson Evelina; [2020]
    Nyckelord :Text movability; envisionment; envisionment-buildin; Textrörlighet; föreställningsvärld; att bygga föreställningsvärldar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka textrörlighetsbegreppet utifrån svensk forskning och att se vilka bakomliggande teorier begreppet grundar sig på. Dessutom ska studien se hur textrörlighetsbegreppet använts i tidigare svensk forskning och hur det har förändrats från dess introduktion. LÄS MER