Sökning: "hur har det svenska språket utvecklats"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden hur har det svenska språket utvecklats.
1. Hur arbetar lärare för att utveckla flerspråkiga elevers ämnesspråk? : En kvalitativ studie i hur fem lärare beskriver sina erfarenheter och arbetssätt i främjandet av flerspråkiga elevers språkutveckling i svenska.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I ett alltmer globaliserat samhälle har den svenska skolan utvecklats till en plats där människor med olika bakgrunder och språkliga erfarenheter möts. I den svenska skolan talas enligt Skolverket (2012) mellan 150–200 språk. Statistik från Skolverket (2022a) visar att 26 % av alla elever i grundskolan har utländsk bakgrund. LÄS MER
2. Pedagogers synsätt på och förhållningssätt till kulturell mångfald i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstrakt Denna studie syftar på att undersöka hur pedagoger förhåller sig till och resonerar kring kulturell mångfald i förskolan. Studien utförs i två olika stadsdelar inom Malmö som har olika socioekonomiska och kulturella särdrag för att fånga olika förutsättningar och förhållningssätt till kulturell mångfald. LÄS MER
3. Den språkhistoriska nyttan : En svenskämnesdidaktisk studie
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Varför gör vi saker och ting i skolan? Vad har vi för nytta av det vi lär oss? Didaktikensgrundfrågor är: vad, hur och varför. Vilket syfte har den här lektionen? Så har vi lärt oss atttänka som lärare. LÄS MER
4. Translanguaging- ursprung och användning : En systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie har begreppet translanguaging undersökts. Translanguaging i skolan innebär i korthet att ge flerspråkiga elever möjlighet att använda alla sina språk som resurs i lärandet. Studiens syfte är att undersöka vilka teorier begreppet bygger på och i vilken eller vilka kontexter det har använts. LÄS MER
5. Textrörlighet - ett rörligt begrepp : En systematisk litteraturstudie om textrörlighetsbegreppet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka textrörlighetsbegreppet utifrån svensk forskning och att se vilka bakomliggande teorier begreppet grundar sig på. Dessutom ska studien se hur textrörlighetsbegreppet använts i tidigare svensk forskning och hur det har förändrats från dess introduktion. LÄS MER