Sökning: "hur läsning"

Visar resultat 21 - 25 av 2047 uppsatser innehållade orden hur läsning.

  1. 21. Högläsning som metod i gymnasiet : En intervjustudie om svensklärares användning av högläsning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Erica Nilsson; Beatrice Liber; [2024]
    Nyckelord :högläsning; gymnasiet; svenska; läsmetod;

    Sammanfattning : I vår inledande studie, Läsfrämjande undervisning i gymnasieskolan (2023), genomförde vi en systematisk litteraturstudie om läsfrämjande undervisning och fann att högläsning för gymnasieåldern inte är lika vanligt förekommande som andra läsmetoder. Denna observation väckte vår nyfikenhet och ledde oss till beslutet att med en kvalitativ ansats undersöka hur svensklärare ser på högläsning i sin undervisning på gymnasiet och hur de relaterar sin syn till sina undervisningsmetoder. LÄS MER

  2. 22. Digital kontra analog skönlitteratur : Vilket format främjar eleversläsutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Arta Peci; [2024]
    Nyckelord :Läsutveckling; läsmotivation; läsengagemang; lärarens roll;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska effekterna av digitala och analoga skönlitterära texter påelevers läsutveckling, samt svensklärarnas och elevernas uppfattningar om dessa format. Dehuvudsakliga målen är att förstå varför deltagarna tror att analoga eller digitala texterförbättrar elevers läsutveckling och att identifiera likheter och skillnader i deras erfarenheter. LÄS MER

  3. 23. Helhetsbedömningen – en bedömning fri från struktur? : Innebörden och behovet av helhetsbedömningen vid bevisvärdering i brottmål

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Felicia Hallingborn Ask; [2024]
    Nyckelord :Processrätt; bevisvärdering; helhetsbedömning;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser att avhandla frågan om vad helhetsbedömningen vid bevisvärderingen i brottmål har för innebörd och betydelse i rättstillämpningen. Sedan övergången från den legala bevisteorin är bevisvärderingen fri, det innebär att ingen reglering får ske över hur en bevisvärdering ska vidtas. LÄS MER

  4. 24. Ungas läsning. En logistisk regressionsanalys av hur socioekonomi och födelseland påverkar läsningen bland unga

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statistiska institutionen

    Författare :Vanessa Sevedag; [2024]
    Nyckelord :läsning; unga; socioekonomi; födelseland; föräldrars utbildningsnivå; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : Previous reports and studies have found that gender, socioeconomic status, migration background and education are important factors in explaining reading amongst young people. A previous report from the Swedish Agency for Youth and Civil Society indicate that there are differences in reading depending on gender and birth country using confidence intervals. LÄS MER

  5. 25. Värdet av att tillhöra en läsande gemenskap En kvalitativ intervjustudie om hur klasslärare och speciallärare beskriver att de utvecklar läsmotivation, läsintresse och tilltro till sin läsförmåga för elever i lässvårigheter i årskurs 1-3 och hur de samverkar i detta uppdrag.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Susanne Spindel; Ann-Christin Källman; [2023-10-23]
    Nyckelord :motivation; läsmotivation; läsintresse; tilltro; samverkan; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Tidigare internationell forskning visar att elevers läsmotivation på lågstadiet är den viktigaste förutsägelsen för hur mycket eleven läser, samt att mängden av läsning är av stor vikt både för läsförmågan och för elevernas kunskapsinhämtning i olika ämnen. Tidigare studier visar att elever i lässvårigheter ofta undviker att läsa och får därmed för lite tid att läsa. LÄS MER