Sökning: "hur man utvecklas som pedagog"

Visar resultat 21 - 25 av 60 uppsatser innehållade orden hur man utvecklas som pedagog.

  1. 21. Gitarrister - lika men olika

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Gabriel Hjelm; Peter Sundin; [2014-07-16]
    Nyckelord :figuralt och formellt tillvägagångssätt; musikalisk-rytmisk intelligens; inlärningsstilar; individuella läroprocesser; mångfald; flexibilitet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur erfarna gitarrister utvecklas och lär sig att spela sitt instrument, synliggöra olika individuella kompetenser och lärstilar samt visa på vilka konsekvenser detta får i rollen som musiker, men också som pedagog. Frågeställningarna handlar om hur olika gitarrister lär sig sitt instrument utifrån ett figuralt eller formellt tillvägagångssätt med anknytning till musikalisk- rytmisk intelligens, vad som händer när man övar utifrån sina minst utvecklade kompetenser och varför det är bra att som pedagog och musiker känna till olika lärstilar. LÄS MER

  2. 22. Hur undervisa för att höja måluppfyllelsen? Hur några specialpedagoger, i segregerade områden med låg måluppfyllelse, ser på högstadieskolors möjligheter att förändra sitt arbetssätt och därmed minska andelen elever i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Norlin; [2014-04-22]
    Nyckelord :likvärdig skola; specialpedagoger; högstadieskolor; segregerade områden; låg måluppfyllelse; anpassade arbetssätt; elever i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats är att undersöka hur specialpedagoger i segregerade områden med låg måluppfyllelse ser på högstadieskolors möjligheter att förändra sitt arbetssätt och därmed minska andelen elever i behov av särskilt stöd. Följande studie är menad som ett bidrag för att komma ett steg närmare hur lärare och specialpedagoger bör agera på den allra närmaste nivån dvs. LÄS MER

  3. 23. Konflikthantering ur ett pedagogperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stina Willforss; Virginia Tomic; [2014]
    Nyckelord :förskola; konflikt; konflikthantering; pedagog; pedagogperspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med examensarbetet är att undersöka hur pedagoger i förskolan hanterar barns konflikter samt undersöka huruvida barnen ges utrymme att själva lösa uppkomna konflikter.Problemformuleringar: Hur anser pedagoger att man kan arbeta i förskolan med barns konflikthantering?Anser pedagogerna att barnen själva bör och kan lösa sina konflikter?Litteraturgenomgång: Teorier som ligger till grund för arbetet är behovshierarkin, det sociokulturella perspektivet samt anknytningsteorin. LÄS MER

  4. 24. "Har du tid en minut?" : Sju pedagogers möten och samtal med föräldrar på fritidshem

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Sophia Adcock; [2014]
    Nyckelord :fritidshem; kommunikation; dialog; föräldrar; pedagoger; samverkan;

    Sammanfattning : BakgrundDialogen mellan hem och skola/fritidshem omskrivs idag i läroplanen, LGR-11(Skolverket, 2011)som en samverkan där föräldrar bör göras mer delaktiga. Denna studie presenterar olika forskningsom gjorts på området, såväl svensk som utländsk och med pedagogisk respektivebeteendevetenskaplig utgångspunkt. LÄS MER

  5. 25. Barn i behov av särskilt stöd - pedagogers bemötande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Nielsen; [2014]
    Nyckelord :Bemötande; Förskola; Pedagoger; Handledning; Särskilt stöd; Barn;

    Sammanfattning : Mitt mål som förskollärare är att alla barn ska ha möjlighet att utvecklas till självständiga individer. För att kunna uppnå det måste man som pedagog ha kunskapen om barns olikheter. Alla barn har behov men det är behoven som är olika. LÄS MER