Sökning: "Flerkulturell"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Flerkulturell.

  1. 1. Läsläxa i ämnet svenska för flerspråkiga elever

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Svatava Nigutova; Anastasia Teterina; [2019]
    Nyckelord :literacity; empowerment; homework; parent involvement; translanguaging; litteracitet; empowerment; läxor; föräldrar i skolan; translanguaging;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en del av pilotprojektet ”Läsläxa i ämnet svenska för flerspråkiga elever”. Projektet tar avstamp i forskning om läsning på ett andraspråk, inkluderande och flerkulturell undervisning samt samverkan mellan hem och skola kring läsläxor. LÄS MER

  2. 2. Hur kan nya samarbetsformer inom internationell scenkonst utvecklas? : Hur bör ett team med få fysiska möten samarbeta?

    Magister-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för scenkonst

    Författare :Robert Jelinek; [2019]
    Nyckelord :Internationella samarbeten;

    Sammanfattning : Undersökningen går ut på att hitta nya kvalitativa redskap för att utveckla samarbetsformerna inom internationell scenkonst. Arbetet syftar även till att ta reda på hur olika konstnärer samarbetar. LÄS MER

  3. 3. "Vi alla är flerkulturella" : En kvalitativ studie av pedagogers interkulturella förhållningssätt, deras interkulturella arbete och hur detta synliggörs i förskolans miljö.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Karlsson; Helena Goodh; [2018]
    Nyckelord :interkulturalitet; förskola; pedagoger; förskollärare; flerkulturell; förhållningssätt; miljö; mångkulturell; kultur; artefakter; arbetssätt; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och belysa hur pedagoger arbetar utifrån ett interkulturellt förhållningssätt i förskolans verksamhet. Mer specifikt hur pedagogers arbete ser ut i praktiken och hur detta visar sig i förskolans fysiska miljö. LÄS MER

  4. 4. Interkulturell pedagogik och förskolans fysiska miljö : Kulturella artefakters betydelse för barns tillägnande av en flerkulturell tillhörighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rasmus Brask; Jenny Bohlin; [2016]
    Nyckelord :Interkulturell pedagogik; kulturella artefakter; kulturell bakgrund; mångkulturalitet; pedagogisk miljö; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Den här studiens första delsyfte var att vi skulle fördjupa oss inom den interkulturella pedagogiken. Detta för vår egen förståelse samt för att kunna diskutera hur denna pedagogik kan relateras till föremål och material i förskolan som återspeglar barns olika kulturella bakgrunder. LÄS MER

  5. 5. Vad heter mjölk på ditt språk? : En studie om hur pedagoger möjliggör flerspråkiga barns språkutveckling och flerkulturella tillhörigheter i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ida Wallin; Moa Paulin; [2016]
    Nyckelord :Flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv; modersmål; språkutveckling; mångkulturellt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att uppmärksamma hur ett antal pedagoger arbetar för att möjliggöra flerspråkiga barns språkutveckling och flerkulturella tillhörigheter i förskolan. Studien synliggör förskolornas olika villkor för främjande av flerspråkiga barns språkutveckling och flerkulturella tillhörigheter, samt vilka strategier pedagogerna använder sig av i den dagliga verksamheten, för att stimulera, uppmuntra, utmana och på så sätt främja barnens utveckling. LÄS MER