Sökning: "hur ska vi bedöma eleverna"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden hur ska vi bedöma eleverna.

  1. 1. Lågstadielärares undervisning i matematisk problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Amanda Collin; Emma Wikström; [2022]
    Nyckelord :Fem undervisningspraktiker; lärarens roll; motiv till problemlösning.;

    Sammanfattning : Att undervisa genom problemlösning, där hänsyn tas till den elevrespons som uppstår under lektionen, upplevs av en del lärare vara svårt och det finns en osäkerhet kring hur undervisningen ska organiseras. Syftet med denna studie är därför att få en inblick i lärares undervisning i matematisk problemlösning i årskurserna 1-3. LÄS MER

  2. 2. Distansundervisning i förhållande till läroplanen för gymnasieskolan : En kvalitativ studie enligt idrottslärares perspektiv

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Giancarla Delfino Humbla; Leon Berthas; [2022]
    Nyckelord :Distansundervisning; pandemin; gymnasiet; KASAM;

    Sammanfattning : Syfte och Frågeställningar Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa har upplevt att distansundervisning har påverkat deras möjligheter att både genomföra undervisning i förhållande till det centrala innehållet samt att bedöma elevernas kunskaper enligt kunskapskraven. De frågeställningar som därmed ställdes var följande: På vilket sätt har gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa upplevt att distansundervisning har påverkat deras möjligheter att genomföra undervisning i förhållande till det centrala innehållet? Hur upplever gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa att distansundervisningen har påverkat deras möjligheter att bedöma elevernas kunskaper enligt kunskapskraven? Metod Vi använde oss av den kvalitativa metoden bestående av intervjuer med sex idrottslärare som undervisar i gymnasiet i ämnet idrott och hälsa för att få förståelse för deras upplevelse kring distansundervisning i förhållande till läroplanen för gymnasieskola. LÄS MER

  3. 3. Lärarnas perspektiv på bedömning av praktiskt arbete i ämnet biologi för åk 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Dijana Grkovska; [2021]
    Nyckelord :Praktiskt arbete; bedömning; högstadiet; direkt bedömning; indirekt bedömning; lärare; biologi;

    Sammanfattning : I naturvetenskaplig undervisning har praktiskt arbete spelat en viktig roll. I tidigare forskning har flera forskare diskuterat vad praktiskt arbete innebär och hur praktiskt arbete bör bedömas. Praktiskt arbete bedöms oftast inte direkt under utförandet av exempelvis en laboration utan i efterhand i form av laborationsrapporter. LÄS MER

  4. 4. Det gör ingenting att man gör fel, det är liksom där vi tränar : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar bedömningsprocessen i hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Christine Feiff; Lars Ramberg; [2020]
    Nyckelord :bedömning; hem- och konsumentkunskap; praktisk kunskap; observation; hermeneutik; praktiska förmågor; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om lärares förståelse för bedömnings- och betygsprocesser i ämnet hem- och konsumentkunskap. De frågeställningar som undersökningen utgår ifrån är: - Hur upplever lärare sin bedömningspraktik i de praktiska momenten? - Hur beskriver lärarna i hem- och konsumentkunskap sin tolkning av vad som ska bedömas utifrån kunskapskraven i de praktiska momenten? I studien användes en kvalitativ metod där åtta lärare i hem- och konsumentkunskap intervjuades. LÄS MER

  5. 5. Reliabilitet och validitet i bedömningen av läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Lilja; [2019]
    Nyckelord :Bedömning; läsförståelse; bedömningsverktyg; validitet; reliabilitet; interbedömarreliabilitet; kvaliteter strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och ställa samman vad tidigare forskning har visat angående olika bedömningsmetoders olika grader av validitet och reliabilitet. Detta för att bidra med en ökad kunskap för hur man kan använda de olika bedömningsmetoderna för att hjälpa våra elever att utveckla sin läsförmåga, och speciellt sin förmåga när det kommer till läsförståelse. LÄS MER