Sökning: "icke-formellt lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden icke-formellt lärande.

  1. 6. Vanligaste utflykten för fritidshemmet? - faktorerna bakom valen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Belinda Lundström Nilsson; [2019]
    Nyckelord :erfarenhetsbaserat lärande; formellt lärande; fritidshem; icke-formellt lärande; informellt lärande; utflykt; upplevelsebaserat lärande;

    Sammanfattning : Utflykter är tillfällen då elever kan få uppleva olika miljöer och sammanhang. Denna studie vill undersöka vilka faktorer som enligt fritidshemslärare kan påverka när fritidshem väljer att göra olika utflykter. LÄS MER

  2. 7. Synliggörande av lärande i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christian Alm; Sebastian Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Fritidshem; Synliggörande; Fritidslärare; Fritidspedagog;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att undersöka hur fritidslärare beskriver lärandet som sker på fritidshemmet och om och i så fall hur de arbetar för att synliggöra det lärandet. Vi har utgått ifrån Jensens (2011a:b) definitioner av olika former av lärande, då respondenterna i vår empiri använde sig av olika begrepp för samma fenomen. LÄS MER

  3. 8. ''Vi är som tusenkonstnärer'' : En kvalitativ studie om kompetensutveckling och lärande inom äldreomsorgen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Annika Wilbaste Lindbäck; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kompetensutveckling och lärande är nödvändigt inom såväl äldreomsorgen som inom vilken organisation som helst, detta då tillgång till kompetensutveckling och lärande kan öka såväl arbetsglädjen som känslan av att man utför ett kvalitativt säkert arbete.Undersköterskor inom den kommunala äldreomsorgen tenderar att arbeta under stressfyllda arbetsförhållanden där tid till reflektion, tillräcklig kunskap och socialt stöd från såväl ledning som arbetskollegori många fall kan vara bristande. LÄS MER

  4. 9. Lärandet om arbetsrelaterad psykisk ohälsa och arbetsmiljöarbete : - En kvalitativ studie om personalvetares uppfattning om arbetsrelaterad psykisk ohälsa och arbetsmiljöarbete

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Ringström; Jessica Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Work environment management; psychosocial work environment; poor work-related mental health; lifelong learning; Arbetsmiljöarbete; psykosocial arbetsmiljö; arbetsrelaterad psykisk ohälsa; livslångt lärande;

    Sammanfattning : Abstract This study aims to bring knowledge about human resources specialists perception and experiences of poor work-related mental health through different channels of learning, how they feel that work environment management is visible and how they get involved in it in organizations. This work environment management is largely regulated by the Work Environment Act, which was undergoing a correction in 2016. LÄS MER

  5. 10. Lärande på kundcenter : En kvantitativ studie om hur olika lärandetekniker tillämpas av medarbetare på kundcenter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Martina Hasselgren; [2017]
    Nyckelord :Lärande på arbetsplatsen; informellt lärande; icke-formellt lärande;

    Sammanfattning : The aim of this study was to contribute with knowledge regarding the organizational structures for employees’ learning and how the learning techniques are applied by the employees at the contact centers within the financial sector. This was done through three research questions “To what extent do the employees acknowledge that they learn through  non-formal learning techniques?”, “To what extent do the employees acknowledge that they learn through informal learning techniques?” and “Which patterns can be seen based on the employees choices of learning techniques?”. LÄS MER