Sökning: "ickeverbalt"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade ordet ickeverbalt.

  1. 6. ”Jag ska prata om…” : En kvaliativ studie av det muntliga nationella provet i svenska 1 och 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Maja Fagerlund; [2020]
    Nyckelord :Muntligt anförande; muntlighet i skolan; nationella prov; bedömning; retorik;

    Sammanfattning : Ett av skolans syfte är att lära ut kommunikativ kompetens och göra eleverna till goda, retoriska talare med förmåga att tala i olika sammanhang. Den här studien syftar till att undersöka hur elever använder sig av inledning, avslutning samt ickeverbalt språk i inledning och avslutning i det muntliga nationella provet, samt om ett generellt mönster kan utläsas från eleverna med samma betyg. LÄS MER

  2. 7. Tyglad frihet : En studie om pedagogers styrningsstrategier i barnens fria lek inomhus och utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Johanna Bossel; Angelica Dahlén; [2019]
    Nyckelord :Förskola; makt; styrningsstrategier; fri lek; pedagogens förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra vilka eventuella styrningsstrategier som kan förekomma i pedagogers förhållningssätt i barns fria lek i inomhus- och utomhusmiljön samt synliggöra eventuella skillnader av styrning i dessa miljöer. Forskningsfrågorna som låg till grund för studien var: ● Vilka styrningsstrategier i den fria leken synliggörs via pedagogernas förhållningssätt i inomhusmiljön och utomhusmiljön? ● Vilka skillnader synliggörs via pedagogernas förhållningssätt i inomhusmiljön och utomhusmiljön? De strategiska urval som gjorts för att uppnå syftet och besvara forskningsfrågorna är val gällande vilka som skulle ingå i studien och hur materialet skulle kunna skapas. LÄS MER

  3. 8. En samling av redskap - En studie om kommunikativa redskap i samlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elise Bjurström; Amanda Hjertsäll; [2018]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; kommunikation; ickeverbalt språk; verbalt språk; sociokulturellt perspektiv; barnperspektiv; samling; kommunikativa redskap;

    Sammanfattning : Kommunikation och språk utgör en stor del av människors samspel med varandra i nutidens samhälle. De barn som av olika anledningar inte besitter det verbala språket kan få stöd genom olika kommunikativa redskap. Pedagogerna i förskolan är grunden för detta. LÄS MER

  4. 9. Vila i förskolan : En etnologisk studie om normer, värderingar och barnens inflytande.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Severinsson; Simon Severinsson; [2018]
    Nyckelord :Normer; värderingar; barnens inflytande;

    Sammanfattning : Vilan i förskolan är en del av omsorgen och har av tradition en självklar plats i verksamheten. Det finns endast begränsad forskning om området vilket gör att vilan i förskolan behöver uppmärksammas då den ska grundas i forskning och beprövad erfarenhet. LÄS MER

  5. 10. Barns demokratiska rättigheter i förskolans utomhusverksamhet : En observationsstudie gällande barns utövande av sina rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nathalie Johnsen; [2017]
    Nyckelord :Inflytande; delaktighet; demokrati; mänskliga rättigheter; barns rättigheter; utomhusverksamhet; hörstyrka; indirekt inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur barn utövar sina demokratiska rättigheter i förskolans utomhusverksamhet. De frågeställningar som ställs är: I vilka sammanhang utövar barn sina demokratiska rättigheter? På vilka sätt utövar barn sina demokratiska rättigheter. LÄS MER