Sökning: "in-depth conversations"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden in-depth conversations.

  1. 1. Dyk ner i samtalets värld : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar barns språkutveckling genom fördjupande samtal i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emma Thunberg; Josefin Jansson; [2024]
    Nyckelord :in-depth conversations; preschool; language development; Fördjupande samtal; förskola; språkutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with preschool teachers' perceptions of the work with in-depth conversations in preschool, by in-depth conversation, we mean a conversation that deepens and challenges children to reason, reflect and analyze. The study's questions are about how preschool teachers considers that they have knowledge about in-depth conversations, how they work to promote children's language development through in-depth conversations, and what challenges they face in working with this. LÄS MER

  2. 2. Lärarens upplevelse kring kontroversiellafrågor i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sylvester Hjerpe; Patrik Winitsky; [2024]
    Nyckelord :Agonism; controversial issues; controversial topics; democratic education; deliberative conversations; power relation; sensitive subjects; social studies didactics.;

    Sammanfattning : In a world characterized by constant changes and increasing diversity, controversialevents unfold in society on a daily basis. Given the School's role in educating democraticcitizens, it is imperative for educational institutions to adapt and incorporate current andcontroversial topics into their curriculum. LÄS MER

  3. 3. Autonomistödjande bilder - "en kunskapslucka" : En kvalitativ studie om bildstödets påverkan på klienters delaktighet vid utredningar i socialt arbete

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :David Ivansson; Ali Ahsani; [2024]
    Nyckelord :Visual aids; language barriers; autonomy support; multimodal communication; participation; social worker; caregiver; Bildstöd; språkbarriärer; autonomistödjande; multimodal kommunikation; delaktighet; socialsekreterare; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker användningen av bildstöd i socialtjänstens utredande samtal med vårdnadshavare med begränsad kunskap i det svenska språket. Genom en kvalitativ forskningsansats, där intervjuer med erfarna socialsekreterare är centrala, syftar denna uppsats till att förstå hur bildstöd kan främja delaktighet, kommunikationens effektivitet, och bidra till en autonomistödjande process. LÄS MER

  4. 4. Navigating Identity Abroad: Taiwanese Interactions with Chinese in Sweden

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för öst- och sydöstasienstudier

    Författare :Reihuan Wu; [2023]
    Nyckelord :Taiwan; Chinese Taiwanese identity; overseas Taiwanese identity; ethnic identity; national identity; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study investigates the dynamics of Taiwanese identity among Taiwanese migrants in Sweden, with a specific focus on their experiences and interactions within the local Chinese community. The research draws on data collected from ten in-depth semi-structured interviews and utilises the analytical framework developed by Brubaker and Cooper (2000) to gain a deeper understanding of Taiwanese identity. LÄS MER

  5. 5. LABORATIONSSEKVENS MER ÄPPELJUICE : En utveckling av en lärarhandledning för en laborationssekvens som inkluderar en öppen laboration

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sara Basmaci; Tamara Makadsi; [2023]
    Nyckelord :Laboration sequence; inquiry-based laboration; closed laboration; the scientific method; teacher s guide; Laborationssekvens; öppen laboration; sluten laboration; ett naturvetenskapligt arbetssätt; lärarhandledning;

    Sammanfattning : John Deweys teori “learning by doing” synliggörs i svenska läroplaner, exempelvis för Naturvetenskapsprogrammet, där samspelet mellan teori och praktiskt arbete betonas i examensmålen. Laborationer och experiment bör utgöra en central del i kemiundervisningen. LÄS MER