Sökning: "indelning klasser"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden indelning klasser.

  1. 1. Kampen om erkännande : En kvalitativ studie om hur elever från en förberedelseklass på gymnasiet presenterar sina identiteter i sina berättelser om sin skolsituation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Armin Sehovic; [2018]
    Nyckelord :Language introduction; newly arrived students; narrative identity; ethnic identity; national identity; language proficiency; Språkintroduktion; nyanlända elever; narrativ identitet; etnisk identitet; nationell identitet; språkfärdighet;

    Sammanfattning : Ett ovanförperspektiv avseende kartläggningen av nyanlända elevers behov präglar det svenska samhället och skolsystem. Detta leder således till en indelning av elever i språkintroducerande förberedelseklasser som separeras från elever från ordinarie klasser vilket försvårar integrering. LÄS MER

  2. 2. "Det här är ju också ett begrepp som bara dök upp" : En kvantitativ och kvalitativ studie av elevers användning av och lärares uppfattning om nominaliseringar i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sofia Roininen; Malin Frisk; [2017]
    Nyckelord :funktionell grammatik; systemisk-funktionell grammatik; SFG; nominalisering; vetenskapligt skrivande; elevers skrivande;

    Sammanfattning : Att studera nominaliseringar i gymnasieelevers texter ger en bild av elevers skrivkunskaper inför vidare studier och tydliggör arbetet med ett vetenskapligt skrivande i kursen svenska 3 i gymnasieskolan. Nominaliseringar bidrar bland annat till att skapa informationstäta texter, vilket är något som det vetenskapliga skrivandet kan kännetecknas av. LÄS MER

  3. 3. Utvärdering av en algoritm för beräkning av var jordskred kan förekomma i områden mellan Göteborg och Karlstad, Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Emma Kruse; [2015]
    Nyckelord :Jordskred; algoritm; ArcGIS;

    Sammanfattning : För att lättare kunna förstå var jordskred kan ske i framtiden är det viktigt att först förstå varför och under vilka förutsättningar de kan ske och hur man på ett bra och enkelt sätt kan räkna ut detta. Med hjälp av en algoritm kan man lättare och snabbare räkna ut var det finns risk för att jordskred kan komma att ske. LÄS MER

  4. 4. Automatisk yrkeskodning med rättstavning och textkategorisering

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Max Westermark; [2015]
    Nyckelord :rättstavning; klassificering; maskininlärning; suport vector machines; stödvektormaskiner; wagner-fischer; levenshtein;

    Sammanfattning : Statistiska Centralbyrån (SCB) samlar in data i form av enkätundersökningar. Dessa data måste sedan kodas med olika klassifikationer för att kunna användas i statistikproduktion. En sådan klassifikation är Socioekonomisk indelning (SEI). LÄS MER

  5. 5. Nivågrupperingens effekter på undervisningen av svenska gymnasieelever i matematiken : En litteraturstudie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Edvin Lindström; [2014]
    Nyckelord :Nivågruppering; matematik; matematisk förmåga; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie är en litteraturstudie som syftar till att undersöka om nivågruppering kan vara ett effektivt alternativ i arbetet att förbättra elevers resultat och elevers trivsel inom den svenska gymnasieskolans matematikundervisning. Forskningen visar att nivågruppering bör göras i enstaka ämnen eller vid enstaka tillfällen och inte i permanenta klasser, vidare att det är svårt att dra tydliga slutsatser om effekterna på elevers resultat. LÄS MER