Sökning: "individens betydelse för gruppen"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden individens betydelse för gruppen.

  1. 1. Kamratstödets roll i främjandet av det kollektiva lärandet En kvalitativ studie om kultur och krisstöd inom räddningstjänsten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Angelica Möller; Kajsa Wojnakowski; [2023-07-04]
    Nyckelord :kultur; normer; kollektivt lärande; räddningstjänst; krisstöd; kamratstöd; grupper;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie undersöker det kollektiva lärandet inom räddningstjänsten samt de potentiella hämmande faktorer som kan påverka individens benägenhet att uppsöka kamratstöd och därmed fungera hämmande för det kollektiva lärandet. Teori: Kollektivt lärande och kamratstöd inom räddningstjänsten är av stor betydelse för utvecklandet av en stark kultur av ömsesidigt stöd och lärande. LÄS MER

  2. 2. FRÅN ORD TILL HANDLING En aktionsforskningsstudie om Kollegial handledning som stöttande praktik i en förskola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Elisabet Winsnes; [2020-01-07]
    Nyckelord :Aktionsforskning; förskola; kollegahandledning; kollegial handledning; reflektion; skolutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien är att identifiera den kollegiala handledningens stöttande faktorer, vad det gäller pedagogernas omsättande av lärdomar i praktiken. Teori: Studien har sina teoretiska utgångspunkter i aktionsforskning, sociokulturellt perspektiv och teorin om praktikarkitekturer. LÄS MER

  3. 3. Jaha, och här sitter ni två? : En vetenskaplig essä om individen vs. gruppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Nathalie Ilonen; [2020]
    Nyckelord :Individperspektiv; grupperspektiv; inkludering; exkludering; barn i behov av stöd; det kompetenta barnet; vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet; fronesis och episteme;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar mitt agerande utifrån två olika dilemman. I det första dilemmat intar jag ett grupperspektiv och utesluter individen. Den andra situationen skildrar en händelse där jag som pedagog utför en aktivitet tillsammans med ett barn, där individperspektivet blir i fokus och gruppen utesluts. LÄS MER

  4. 4. Didaktiska möjligheter för inkluderande läsundervisning i årskurs 7–9 : En studie av fem svensklärares uppfattningar om hur de arbetar för att stödja alla elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Seifors; [2019]
    Nyckelord :Specialpedagogik; inkludering; didaktik; läsundervisning; didaktisk inkludering; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studie analyserar förebyggande specialpedagogiskt och didaktiskt arbete med fokus på hur lärare anpassar undervisningen i läsning för att stödja alla elevers läsutveckling. Utifrån den gemenskapsorienterande definitionen av inkludering och didaktisk inkludering undersöker studien hur ämneslärare i svenska beskriver att de arbetar för inkluderande läsundervisning. LÄS MER

  5. 5. "Ogiltig frånvaro i våra hjärtan". En kvalitativ intervjustudie om frånvaro och dess betydelse för lärandet i teaterundervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Tilda Meissner; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare och elever på gymnasiet upplever att individens frånvaro påverkar gruppen och lärandet i arbetet med en scenisk produktion. Följande frågeställningar har formulerats för arbetet: Vilka inställningar och vilka förhållningssätt gällande frånvaro har elever och lärare i arbetet med en scenisk produktion på estetiska programmet? Vilken betydelse får frånvaron för lärandet i teaterämnet? Studiens empiri är inhämtad från fyra enskilda in- tervjuer med verksamma teaterlärare och fyra fokusgruppsamtal med sammanlagt 19 elever som arbetar eller nyss arbetat med en scenisk produktion. LÄS MER