Sökning: "inflytande fritidshem"
Visar resultat 11 - 15 av 116 uppsatser innehållade orden inflytande fritidshem.
11. Inkludering, delaktighet och inflytande : Framgång till det komplexa uppdraget i fritidsverksamheten
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Att arbeta som lärare i fritidsverksamheten är ett komplext uppdrag. Det finns begrepp som är mångfacetterade och svåra att konkretisera i skolans värld. I den här studien redogör vi för hur fritidspedagoger arbetar och planerar en verksamhet där eleverna ska delges en meningsfull fritid. LÄS MER
12. Samling – ett gränsland mellan barnperspektiv och barns perspektiv : En kvalitativ intervjustudie med lärare och elever på fritidshem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka fritidshemslärares och elevers uppfattningar om samlingarssyften och genomförande. Följande forskningsfrågor har formulerats:- Vilka syften uttrycker fritidshemslärare respektive elever att olika samlingar har?- Vilka former av samling förekommer?- Hur ser elevers inflytande och delaktighet ut kring samlingars syfte, form ochgenomförande?En kvalitativ metod har använts för att få svar på studiens syfte och intervjuer har genomförts medsex fritidshemslärare samt med tre elevgrupper. LÄS MER
13. Pedagoger om fritidshemmet förr och nu : En intervjustudie kring fritidshemmets utveckling och identitet kring övertidsperioden från 90-talet och framåt ur pedagogernas perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I detta examensarbete kommer vi att gå igenom både fritidshemmets förändring och yrkesrollens utveckling. Denna studie kommer att beröra delar från fritidshemmets födelse kring 1960-talet fram till modern tid, där vi talar om integration, försök till samverkan mellan skola och fritidshem samt hur dessa förändringar genom åren har påverkat fritidslärarens yrkesroll, både till det positiva och det negativa. LÄS MER
14. Tematisk Undervisning På Fritidshemmet : Elevers intressen, delaktighet och inflytande samt fritidshemslärarens kunskaper och förutsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Tematisk undervisning beskrivs som ett verktyg där eleverna ges utrymme till att skapa och använda sina egna idéer, där undervisningen bildar en helhet och olika ämnesområden flätas samman. I denna studie kommer vi att undersöka utifrån barndomssociologin och ett relationellt perspektiv hur inkludering, elevers delaktighet och inflytande beskrivs av fritidshemslärare, vilka hinder och möjligheter fritidshemslärare ställs inför när det handlar om att ta vara på barns perspektiv, samt vilka kunskaper och förutsättningar fritidshemslärare behöver för att planera och genomföra tematisk undervisning på fritidshemmet. LÄS MER
15. Meningsfull fritid - enligt vem? : En kvalitativ studie grundad ur elevers perspektiv av meningsfull fritid inom fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Meningsfull fritid är ett centralt begrepp i fritidshemmets verksamhet och berör i hög grad eleverna, då det är deras fritid som det handlar om. Trots det, samt att elevernas intressen och behov ska styra verksamheten, finns förhållandevis lite forskning om meningsfull fritid som belyser elevers perspektiv inom fritidshemsverksamheten. LÄS MER