Sökning: "insatser enligt sol"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden insatser enligt sol.

  1. 1. Tidiga insatser för att främja skolnärvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Malin Hyllberg; Jeanette Persson; [2024]
    Nyckelord :EHT; främja skolnärvaro; relationell pedagogik; skolorganisation; systemteori;

    Sammanfattning : Hyllberg, Malin och Persson, Jeanette (2024). Tidiga insatser för att främja skolnärvaro. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Orosanmälan vid problematisk skolfrånvaro

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Andersen; [2023]
    Nyckelord :dilemmaperspektiv; elevfrånvaro; långvarig problematisk skolfrånvaro; orosanmälan; socialtjänsten; samverkan; TSI; åtgärd vid skolfrånvaro;

    Sammanfattning : I skolfrånvarokontexten beskrivs samarbetet mellan hem och skola som en skydds och framgångsfaktor. Det brukar gå att få syn på en utlösande faktor till skolfrånvaron men det är sällan en enda orsak till långvarig skolfrånvaro. Orsakerna går oftast att förklaras i en kombination mellan individuella-, skolrelaterade- och hem-faktorer. LÄS MER

  3. 3. Missbruk och socialt nedbrytande beteende hos barn och unga : Rätt insatser i rätt tid

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Josefine Forsell; [2023]
    Nyckelord :SoL; 3 § LVU; missbruk; socialt nedbrytande beteende;

    Sammanfattning : Utifrån en rättsdogmatisk metod redogör uppsatsen de rättsliga förutsättningarna för att bereda en ung person vård enligt 3 § Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU), när det handlar om att den unge riskerar att utsätta sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk av beroendeframkallande medel eller socialt nedbrytande beteende. Rättspraxis och förarbeten tydliggör hur socialt nedbrytande beteende ska tolkas. LÄS MER

  4. 4. “Alltså det är världens chans!” : Specialpedagogens handlingsutrymme att arbeta förebyggande och främjande utifrån lokal placering i förskolan 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Camilla Strömberg; Malin Winstrand; [2023]
    Nyckelord :Främjande; Förebyggande; Handlingsutrymme; Legitimitet; Profession.;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien syftar till att synliggöra hur specialpedagoger och rektorer tolkar den förebyggande och främjande delen av specialpedagogens uppdrag. Vidare syftar studien till att få en insikt i vilket handlingsutrymme specialpedagogen har att arbeta förebyggande och främjande utifrån organisation och profession. LÄS MER

  5. 5. Lust och kunskap som förutsättning : Lärares och speciallärares arbete med läsinlärning för elever i lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Hanna Remblegård; [2022]
    Nyckelord :Students in reading difficulties; desire to learn; teacher skills; reading learning; early intervention.; Elever i lässvårigheter; lust att lära; lärarskicklighet; läsinlärning; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractRemblegård, Hanna (2022). Lust och kunskap som förutsättning - Lärares och speciallärares arbete med läsinlärning för elever i lässvårigheter. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER