Sökning: "inskolning förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 136 uppsatser innehållade orden inskolning förskola.

  1. 16. Inskolning i pandemins spår : Möjligheter till anknytning vid inskolning under coronapandemin

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emmie Andersson; Klara Johansson; [2022]
    Nyckelord :Inskolning; anknytning; pandemi; Covid-19; förskola; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Viruset Covid-19 spred sig snabbt världen över och i mars 2020 var coronapandemin, som härjar än, ett faktum. Föreliggande studie syftar till att ta reda på pedagogers upplevelser av barns möjligheter till anknytning vid inskolning under coronapandemin. LÄS MER

  2. 17. Omsorgens betydelse i förskolan : Introduktion, trygghet och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Andersson; Lina Nilsson; [2022]
    Nyckelord :förskola; pedagog; utbildning; utveckling; lärande; omsorg; anknytning; inskolning; introduktion; trygghet.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi fått ta del av, samt insett, att tryggheten påverkar barnen enormt mycket. Tryggheten till pedagogerna och sina kamrater utgör stor del av hur barnen vågar och tar till sig den utbildning som förskolan erbjuder. LÄS MER

  3. 18. Samverkan vid inskolning : En enkätstudie om vårdnadshavarnas upplevelse av inskolningunder covid-19

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Martina Edblad; Jessica Nyman; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; förskola; föräldrars perspektiv; inskolning; kommunikation; samverkan; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur vårdnadshavare upplevde samverkan vid inskolning under pandemin och detta för att bidra med mer kunskap till pedagoger om föräldrars uppfattningar om inskolningen. Studien berör upplevelserna av föräldrarnas perspektiv av inskolning under covid-19 pandemin. LÄS MER

  4. 19. Välkomnandet : Pedagogers perspektiv på inskolning av föräldrakooperativets barn och föräldrar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Bågenstål; Eva Schoultz; [2022]
    Nyckelord :förskoledidaktik; inskolning; föräldrakooperativ; förskola; introduktion; övergång; omsorgstriangeln;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att belysa hur yrkesverksamma förskollärare beskriver god inskolning av föräldrakooperativets barn och deras föräldrar, samt utmaningarna med detta. Vi har genomfört sju semistrukturerade intervjuer med förskollärare på kooperativ runt om i landet. LÄS MER

  5. 20. ”Under inskolning är tanken att ge positiva upplevelser av förskolan och skapa förtroende” : En intervjustudie om förskollärares perspektiv på inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mirna Chatila; [2022]
    Nyckelord :anknytning förskola inskolning trygghet relationskompetens;

    Sammanfattning : Förskollärare åläggs att ansvara för att varje barn tillsammans med sina vårdnadshavare får en god introduktion i förskolan, men det saknas riktlinjer kring hur inskolning ska genomföras och forskningen kring inskolning är mager. Därmed syftar studien att undersöka vilka aspekter förskollärare anser leder till trygghet och anknytning under inskolning samt vårdnadshavare roll. LÄS MER