Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 662 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Närvarande möjliggörare eller begränsad helikopterlärare.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Madelene Engblom; Linn Mellbin Holmberg; [2024-02-21]
    Nyckelord :barns aktörskap; fritidshem; lärare i fritidshem; förhållningssätt; barndomssociologi; intervju och observation.;

    Sammanfattning : Fritidshemmet ska enligt ”Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet” (Lgr22, 2022, s.25) stimulera barnens utveckling och lärande samt erbjuda en meningsfull fritid. Barn behöver dels ges utrymme att vara sina egna aktörer med tillräckligt mycket fri tid och fri lek. LÄS MER

  2. 2. Nyanlända högstadieelevers uppfattningar om undervisningen i engelska i Sverige och i hemlandet och deras utvecklingsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elena Georgievski; [2024]
    Nyckelord :Cummins; nyanlända elever; språkutvecklingsstrategier; undervisning i engelska;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utforskar uppfattningarna hos nyanlända högstadieelever inom undervisningen i engelska i Sverige och i sina hemländer. Samtidigt undersöks strategierna som eleverna beskriver att de använder för att förbättra och utveckla sina språkkunskaper i engelska. LÄS MER

  3. 3. Modersmålets roll i elevernas utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Lama Mandou; [2024]
    Nyckelord :flerspråkiga elever; kunskapsutveckling; modersmål; modersmålsstöd; modersmålsundervisning; prestationer; studiehandledare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskapsutvecklingen om modersmålets betydelser för en mer allmän kunskapsutveckling för elever med ett annat modersmål än svenska. Studien undersöker därför hur lärarna arbetar för att säkerställa att modersmål inte blir ett isolerat ämne och hur modersmålet kan påverka flerspråkiga elevernas prestation i övriga skolämnen. LÄS MER

  4. 4. ”Det känns som en grupp som har blivit väldigt orättvist behandlad av samhället.” : En kvalitativ studie av de professionellas uppfattningar och erfarenheter avseende gymnasielagens betydelse och konsekvenser för de ensamkommande unga vuxna

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hussein Al Faham; Linus Rysén; [2024]
    Nyckelord :Gymnasielagen; ensamkommande unga vuxna; de professionella; integration; ontologisk trygghet; strategier;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på hur de professionella, som har erfarenhet av att jobba med ensamkommande unga vuxna som har haft tillfälligt uppehållstillstånd enligt gymnasielagen, uppfattar gymnasielagens betydelse och konsekvenser för de ensamkommande unga vuxnas integration, känsla av trygghet samt strategier för att hantera gymnasielagens krav. Studien är baserad på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med tio professionella. LÄS MER

  5. 5. Barns semiotiska uttryck i dansen : En kvalitativ studie av hur tre designade dansaktiviteter underlättar barns användning av semiotiska resurser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Evelyn Egina Wass; Angeline Emano Karlsson; [2024]
    Nyckelord :communication; dance in preschool; social semiotics; semiotic; semiotic resource; transduction; children s meaning-making; kommunikation; dans i förskolan; socialsemiotik; semiotisk; semiotisk resurs; transduktion; barns meningsskapande;

    Sammanfattning : This study highlights the complex ways in which children engage with semiotic resources during designed dance activities. The study explores how preschool children aged four to five use semiotic resources during dance activities. The aim is to investigate the children's use of symbolic expressions and the communicative dynamics involved. LÄS MER