Sökning: "interaktioner kommunikation klassrum"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden interaktioner kommunikation klassrum.

  1. 1. Fyra lärares val av skönlitteratur i ett flerspråkigt klassrum i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariam Habib; Zina Sendi; [2021]
    Nyckelord :Skönlitteratur; flerspråkiga; andraspråkiga; nyanlända; svensklärare; modersmål; sociokulturella teorin; pragmatismen;

    Sammanfattning : Syfte med arbetet är att få en inblick i hur fyra svensklärare i årskurs 4–6 väljer skönlitterära texter i svenskundervisningen med flerspråkiga elever. Vi undersöker även hur dessa lärare arbetar med skönlitteratur i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Tillgänglig lärmiljö- ett komplext landskap

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katalina Gravert; [2020]
    Nyckelord :Delaktighet; Differentierad undervisning; Inkludering; Interaktion; Kommunikation; Ledarskap; Relationer; Socialt samspel; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Gravert, Katalina (2020). Tillgänglig lärmiljö- ett komplext landskap. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i svenskundervisningen i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sendi Zina; Kianfar Amanda; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; språkutveckling; svenskämnet; sociokulturella perspektivet; mediering; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka resurser, arbetsmetoder och material som mellanstadielärare nyttjar i svenskundervisningen för att främja flerspråkiga elevers språkutveckling. Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv där allt lärande sker i interaktion med andra och omvärlden. LÄS MER

  4. 4. Emotionellt stöd i grundskola och gymnasium : En småskalig strukturerad observationsstudie med uppföljande lärarintervjuer avseende relationskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ereksi Lehtinen; Anette Åhlberg; [2020]
    Nyckelord :CLASS; emotionellt stöd; relationer; relationskompetens; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka kvaliteterna på de interaktioner som observerades i några klassrum på olika stadier avseende emotionellt stöd. Studien har även som syfte att undersöka lärares, som arbetar på olika stadier, syn på relationskompetens och relationers betydelse för klassrumsinteraktioner, särskilt med avseende på det emotionella stöd som ges. LÄS MER

  5. 5. Att utöva inflytande över textinnehållet i ett skriva sig tillläsnings klassrum : En samtalsanalytisk studie av två förstaklasselevers kollaborativa skrivande

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pontus Haglund; [2013]
    Nyckelord :WTR; CA; IKT; ASL; Att skriva sig till läsning; Samtalsanalys; Samarbete; Samspel; CA;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att presentera och analysera exempel på hur två elever utövade inflytande överen kollaborativberättelse de skrev i ett klassrum modellerat efter Tragetons modell att skriva sig tillläsning. Vidare var syftet att synliggöra de lärdomar som kan dras från att i denna studie med ensamtalsanalytisk metod analysera interaktioner i samspelet runt skriv- och läsinlärningen i skolan. LÄS MER