Sökning: "interaktiv information"

Visar resultat 21 - 25 av 203 uppsatser innehållade orden interaktiv information.

  1. 21. Biblioterapi: Läsning för att må bättre : En enkätstudie kring läsningens påverkan på människors välmående

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Alice Reynolds; Emma Wikmans; [2022]
    Nyckelord :biblioterapi; lästerapi; interaktiv biblioterapi; läsbiblioterapi; biblioteks- och informationsvetenskap; läsning; litteratur; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to investigate whether reading or the discussion of reading literature can enhance the psychological well-being from a user-perspective. The essay used the theory of Hynes and Hynes-Berry´s (2012) two distinctions of bibliotherapy; interactive- and reading bibliotherapy, to investigate reading and the use of reading as an impact on mental health. LÄS MER

  2. 22. Support in-video content searching and result visualization of the flipped classroom

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Siyuan Su; [2022]
    Nyckelord :Video content search; information visualization; usability evaluation.;

    Sammanfattning : This work presents an interactive visualization tool for video content searching for lecture videos in a flipped classroom course Visualization. The search is performed using the video caption with a client-site search engine Lunr. LÄS MER

  3. 23. Folkbibliotekariers bedömning av terapeutisk potential hos skönlitteratur inför interaktiv biblioterapi

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Martinsson; [2022]
    Nyckelord :folkbibliotek; interaktiv biblioterapi; kreativ biblioterapi; informell biblioterapi; kvalitet; skönlitteratur; urval;

    Sammanfattning : This thesis examines the selection of fiction made by librarians for the purpose of interactive bibliotherapy. The informants were four librarians at public libraries in north and middle Sweden. Methods used were semi-structured interviews and directed analysis of content with a theory driven approach. LÄS MER

  4. 24. Högläsning – inte bara en mysig stund : En litteraturstudie kring högläsning och dess betydelse för elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ester Skogby; [2022]
    Nyckelord :högläsning; läsförståelse; literacy; ordförståelse;

    Sammanfattning : Abstract Denna kunskapsöversikt syftar till att besvara frågeställningarna; Vad kännetecknar forskningen kring lärarledd skönlitterär högläsning i syfte att utveckla elevers läsförståelse, samt vilken undervisningsmetod framkommer av forskningen vara den mest gynnsamma för utveckling av elevernas läsförståelse genom högläsning? För att besvara frågeställningarna har sökningar med relevanta nyckelord genomförts i tre olika pedagogiska databaser. Nio vetenskapliga studier som handlar om lärarledd högläsning i syfte att utveckla läsförståelse har analyserats. LÄS MER

  5. 25. Lantbrukares upplevelse av en webbsida utformad som en tredimensionell virtuell värld : Fallet med Yaragarden.se

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Arvid Gärdebo; Schönbeck Joakim; [2022]
    Nyckelord :Website Design; Three-Dimensional Virtual World; Farmers; User Experience; Usability; Hedonic-Motivation System Adoption Model; Qualitative Research; Webbplatsdesign; Tredimensionell virtuell värld; Lantbrukare; Användarupplevelse; Användbarhet; Hedonic-Motivation System Adoption Model; Kvalitativ forskning;

    Sammanfattning : Informationsintag har blivit lättare i och med internets tillkomst. För att göra upplevelsen mer uppslukande, rolig och interaktiv har nya designkoncept på webbplatser utvecklats. Ett sådant designkoncept är tredimensionella virtuella världar. LÄS MER