Sökning: "interaktiv information"

Visar resultat 11 - 15 av 203 uppsatser innehållade orden interaktiv information.

  1. 11. The data-driven CyberSpine : Modeling the Epidural Electrical Stimulation using Finite Element Model and Artificial Neural Networks

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yu Qin; [2023]
    Nyckelord :Spinal Cord Injury; Epidural Electrical Stimulation; Computational Neuroscience; Finite Element Model; Artificial Intelligence; Optimal Transport; EMG; Muscle Activation; Ryggmärgsskada; Epidural Elektrisk Stimulering; Beräkningsneurovetenskap; Finita Elementmodellen; Artificiell Intelligens; Optimal Transport; EMG; Muskelaktivering;

    Sammanfattning : Every year, 250,000 people worldwide suffer a spinal cord injury (SCI) that leaves them with chronic paraplegia - permanent loss of ability to move their legs. SCI interrupts axons passing along the spinal cord, thereby isolating motor neurons from brain inputs. To date, there are no effective treatments that can reconnect these interrupted axons. LÄS MER

  2. 12. Varför Ava-tar de på allt? : En kvalitativ analys av hur visualiseringen av händers interaktion påverkar hur åskådare upplever världen i filmen Avatar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cassandra Campbell; [2023]
    Nyckelord :Avatar; phenomenology; film phenomenology; perception; hands; cognition; narrative; narrative functions; embodiment; embody; immersion; science fiction; interaction; tactile; haptic; sensory; eye-hand-coordination; visual communication; communication; film; Avatar; fenomenologi; filmfenomenologi; perception; händer; hand; kognition; narrativ; narrativa funktioner; inlevelse; förkroppsligande; science fiction; interaktion; interaktionsdesign; taktil; haptik; öga-hand-koordination; sensorisk; upplevelse; visuell kommunikation; kommunikation; film; filmberättande; vargar; varg; teater; Naturskyddsföreningen; animation; rörlig bild; naturpolitik; narrativ; berättande; kommunikation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fenomenologisk studie som utreder hur visualiseringen av händer påverkar hur filmbetraktare upplever världen i filmen Avatar.  Analysen utreder tre scener från Avatar, som visar händer som interagerar med föremål som är okända för både filmkaraktärens och betraktarens del. LÄS MER

  3. 13. How interactive information design can counteract stigmatization of mental illness

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Sofia Krantz; [2023]
    Nyckelord :grafisk design; psykisk ohälsa; stigmatisering; stigma; informationsdesign; interaktionsdesign; interaktiv informationsdesign;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa och psykisk sjukdom har under lÃ¥ng tid varit stigmatiserade. Samtidigt är psykisk ohälsa ett allt mer växande samhällsproblem som pÃ¥verkar stora delar av befolkningen i olika grad. LÄS MER

  4. 14. The User Experience of Manufacturing Factory Screens: Developing Design Patterns using Research-through-Design Methodology

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Adam Červeň; [2023]
    Nyckelord :UX; manufacturing processes; design patterns; data visualization; workflow optimization; UX; tillverkningsprocesser; designmönster; datavisualisering; arbetsflödesoptimering;

    Sammanfattning : The effective visualization of manufacturing data can lead to the minimization of production issues and an increase in the effectiveness of manufacturing processes, by decreasing the cognitive load required for human machine operators to understand what is going on in the factory, improving communication, adding a sense of control, and providing clear access to information. However, the knowledge of how to effectively design visualizations, dashboards, and factory screens is still a topic of research, especially from the user experience point of view. LÄS MER

  5. 15. Ljudmiljö och interaktivitet: Designa och utveckla en audiell AAR-upplevelse

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Peter Båth; Max Leitner; [2023]
    Nyckelord :NOUS sonic; Audio Augment Reality; AAR; Audio; The physical room; Dolby Atmos; sound-ambience; NOUS sonic; Audio Augment Reality; AAR; Ljud; Fysiska rummet; Dolby Atmos; Ljudmilj;

    Sammanfattning : AR media or augmented reality has become increasingly prevalent in today's society, and more and more applications leverage the technology's ability to present digital 3D objects in the physical space, particularly in gaming. However, the auditory aspect, also known as audio augmented reality (AAR), has not received much attention despite its presence in various forms in our daily lives. LÄS MER