Sökning: "internationell företagande"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden internationell företagande.

  1. 1. Vinst och hållbarhet i bolagsstyrningen - Förhållandet mellan bolagsledningens handlingsutrymme att agera hållbart och det aktiebolagsrättsliga vinstsyftet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Louise Edelstam; [2024]
    Nyckelord :vinstsyftet; bolagsstyrning; CSR; hållbart företagande; hållbarhet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : De senaste årens intensifierande globalisering och växande klimatkris har lett till en allt hetare diskussion om företagens påverkan på klimatet, vilket har resulterat i att företagen i dagens samhälle förväntas och är skyldiga att ta ett större ansvar för att bedriva långsiktigt hållbara verksamheter utifrån exempelvis CSR eller ESG. Trots detta utgör vinstsyftet i 3 kap. LÄS MER

  2. 2. Revolutionerar digitaliseringen internationell försäljning? : En kvalitativ studie om när och var Born Digitals etablerar försäljning på internationella marknader

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :John Bankefors; Nils Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Born Digital; internationellt företagande; digitala företag; internationalisering; Uppsalamodellen; Born Global;

    Sammanfattning : I dagens digitala värld uppkommer nya typer av företag som Born Digitals, vilka har möjligheter att kunna etablera sin försäljning på internationella marknader på ett digitalt sätt. Forskningen om Born Digitals är begränsad trots denna typ av företags ökade närvaro i takt med digitaliseringen och den teknologiska utvecklingen i världen. LÄS MER

  3. 3. Civila produkter i militärt bruk : Innovationers påverkan på stridseffekt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Joacim Hallberg; [2022]
    Nyckelord :UAV; drönare; RPAS; metoder; effekt; stridseffekt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte är att medvetandegöra risker med användning av civila innovativa produkter i militära sammanhang, genom att analysera frågeställningen; hur påverkas arméns stridseffekt av civila innovativa produkter i militärt bruk? Studien har genomförts ur ett innovationsperspektiv där studiens frågeställning analyserats mot 8st påverkansområden. Det finns många exempel på, både vid internationell insats och i övning för nationellt försvar, kollegor som köpt utrustning de uppfattat tillför något, kompletterar ett funktionsgap eller bara för att det ser bra ut. LÄS MER

  4. 4. Corporate Tax Abuse on the Business and Human Rights Agenda

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Julia Persson; [2022]
    Nyckelord :International Human Rights Law; Business and Human Rights; Guiding Principles on Business and Human Rights; tax justice; tax and human rights; tax evasion; tax avoidance; aggressive tax planning; human rights due diligence; mandatory human rights due diligence; mänskliga rättigheter; företagande och mänskliga rättigheter; FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Corporate tax evasion, tax avoidance, and aggressive tax planning undermine states’ ability to protect, respect and fulfill human rights since states are deprived of necessary resources to realize economic, social and cultural rights as well as civil and political rights. Corporate tax has previously been called the elephant in the room within the United Nations’ (‘UN’) framework of Business and Human Rights; however, now it is recognized as a key issue for the next decade. LÄS MER

  5. 5. Hur den strategiska varumärkesplattformen används för att skapa ett starkt varumärke på den internationella marknaden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Frida Störholt; Lisa Andersson; [2021]
    Nyckelord :marknadsföring varumärke internationell varumärkesplattform strategisk;

    Sammanfattning : .... LÄS MER