Sökning: "intersubjektivitetsteori"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet intersubjektivitetsteori.

  1. 1. Samspel mellan barn och pedagoger i förskolans vardag. En undersökning av barns och pedagogers beröring av varandra på tre småbarnsavdelningar

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marit Olanders; [2017]
    Nyckelord :Care; Educare; preschool; teacher; touch; young child;

    Sammanfattning : Omsorgsfull, välkommen beröring har funnits vara avgörande för barns tillväxt och utveckling. Samspel mellan pedagoger och barn ses som det viktigaste för barns utveckling och lärande i förskolan. I flera förekommande diskurser inom förskolan i Sverige värderas emellertid fysisk distans mellan barn och pedagoger. LÄS MER

  2. 2. Musikterapi i barncancersjukvård : en intervjustudie med tre musikterapeuter

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Marie Sandelin; [2016]
    Nyckelord :Music therapy; childhood cancer; pediatrics; psychodynamic alignment; developmental psychology; theory of intersubjectivity; Barncancerfonden; Musikterapi; barncancersjukvård; pedriatik; psykodynamisk inriktning; utvecklingspsykologi; intersubjektivitetsteori; Barncancerfonden;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur musikterapeuters arbete fungerar inom barncancersjukvård. Hur kan musikterapi påverka cancersjuka barn och vilka resultat man kan se. Undersökningen genomfördes med intervjuer med tre verksamma musikterapeuter. LÄS MER

  3. 3. Lärarprofessionalism kring läsfrämjande insatser växer fram i relationer : aktionsforskning i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Maria Glawe; [2014]
    Nyckelord :kollegialt lärande; förstelärare; speciallärare; relationell handledning; professionalism; läsfrämjande insatser; specialpedagogik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att undersöka huruvida lärarprofessionalism kring läsfrämjande insatser växer fram i relationer. Syftet är också att utforska speciallärarens- och förstelärarens roll som kvalificerad samtalspartner samt undersöka om relationell handledning möjliggör för lärare att förändra och utveckla undervisningen gällande läsfrämjande insatser. LÄS MER

  4. 4. “Att arbeta med sig själv som verktyg - en kvalitativ studie om självreflektion i behandlingsrelationer inom socialt arbete”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Elin Mauritz; Linnéa Johansson; [2013-08-08]
    Nyckelord :Reflektion; självreflektion; självkännedom; personlig och professionell utveckling; behandlingsarbete; socialarbetare;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka, förstå och beskriva socialarbetares tankar om självreflektion. Syftet går att bryta ner i två frågeställningar; Hur resonerar socialarbetaren kring självreflektion? Hur reflekterar socialarbetaren kring relationen mellan behandlare och klient? Uppsatsen har en kvalitativ ansats med intervjun som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 5. Tidiga insatser i förskolan : För barn som riskerar att utveckla ett problemskapande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Lena Atte; [2013]
    Nyckelord :Problemskapande beteende; Förskola; Normalitet; Avvikelse; Beteendediagnoser; Tidiga insatser; Relationellt och punktuellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka möjligheter och hinder som förskollärare upplever i det tidiga, förebyggande arbetet med fokus på barn som riskerar att utveckla ett problemskapande beteende. Syftet är också att belysa när pedagoger i förskolan upplever att barn är problemskapande. LÄS MER