Sökning: "intervju av pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 136 uppsatser innehållade orden intervju av pedagog.

  1. 1. Skogsintegrerad förskola : Utformning av en förskola i en skog

    Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Nour Delli Abo; [2023]
    Nyckelord :preschool; preschool yard; durable; material choice; educator.; förskola; förskolegård; hållbar; materialval; pedagog.;

    Sammanfattning : Bevarad gammal skog är viktig för att öka biodiversitet, begränsa klimatpåverkan, minska stressoch öka människors välbefinnande. Forskning visar att gamla svenska skogar kan försvinnainom 50 år om den nuvarande avverkningstakten fortsätter. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarens syn på lärmiljöns betydelse för barns samspel i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Parfält Kucera; Sara Andersson; [2023]
    Nyckelord :förskola; lärmiljö; samspel; fria leken; lekmaterial;

    Sammanfattning : Inledning Vi har under vår verksamhetsförlagda utbildning observerat brister i flertalet lärmiljöer. Vi har noterat en avsaknad av inbjudande lärmiljöer där verksamheten har brustit när det kommer till att skapa en naturlig interaktion mellan lärmiljö och barns samspel. LÄS MER

  3. 3. Att konstruera genus i förskolan : Förskollärarens föreställningar om genus och dess konsekvenser för barns genuskonstruktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Michaela Yrjas Oberlies; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Genuskonstruktion; Genuspedagogik; Positionering; Samhällsstrukturer; Socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sin egen och samhällets uppfattning av och förväntningar på det manliga och kvinnliga samt hur dessa uppfattningar och förväntningar påverkar barns genuskonstruktion. De teorier som varit fokuserade under studien är socialkonstruktionismen och Judith Butlers performativitetsteori. LÄS MER

  4. 4. Barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om lärmiljöns betydelse för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Birgitta Lord; Emilia Johansson; [2023]
    Nyckelord :present teacher; language development; learning environment; interplay; närvarande pedagog; språkutveckling; lärmiljö och samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas synsätt på hur lärmiljöer i förskolan stimulerar barns språkutveckling, samt hur förskollärarna talar om hur de arbetar för att skapa lärmiljöer som bidrar till att barn utvecklas i sin språkutveckling. Den valda metoden i studien är en kvalitativ metod med semistrukturerad intervju där urvalspersonerna består av fem verksamma förskollärare. LÄS MER

  5. 5. "Får jag vara med?" : En kvalitativ studie om hur barn förhandlar i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Solei Björnfjell; Stina Juntti; [2023]
    Nyckelord :tillträdesstrategier; Corsaro; observation; intervju; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera strategier som barn i en syskongrupp på förskolan använder sig av för att förhandla om lekutrymmet i den fria leken samt att analysera förskollärares uppfattningar av och om barns förhandlingsstrategier. Genom observationer och i en fokusgruppsintervju har vi fått svar på forskningsfrågorna: vilka förhandlingsstrategier vi kan se att barnen använder för att få tillträde: vad strategierna leder till: vilka förhandlingsstrategier förskollärarna kan se samt hur förskollärarna arbetar för att motverka exkludering i den fria leken. LÄS MER