Sökning: "isärhållande genus"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden isärhållande genus.

  1. 1. Förskolans lärmiljö inomhus utifrån genusperspektiv : En kvalitativ studie med utgångspunkt i genussystemteorin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ronja Astorri Bäckström; Emma Bölin; [2023]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; gender; gender system theory; learning environment; Förskola; förskollärare; genus; genussystemteori; lärmiljö;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study was to contribute with increased knowledge about preschool teachers' use of gender perspectives in the work with the indoor learning environment. The research questions in the study concern to what extent and in what ways the preschool teachers describe that they use a gender perspective in the work with the preschool learning environment indoors, and what can be made visible in the preschool teachers' descriptions with the help of Hirdman's (1988, 2003) gender system theory. LÄS MER

  2. 2. Förskolans lärmiljö ur ett genusperspektiv : En kvalitativ studie om förskollärarnas arbete med lärmiljön ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Christine Chisenga Anderssson; [2022]
    Nyckelord :Genus; kön; lärmiljö; förskola; genussystem;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie var att undersökte förskollärarnas uppfattningar om hur lärmiljön kan organiseras ur ett genusperspektiv. Studiens forskningsfrågor handlade om förskollärares uppfattning om sitt arbete med genus, hur de beskriver inomhusmiljön och hur de arbetar för att motverka könstereotypa mönster. LÄS MER

  3. 3. I reklamens värld : En semiotisk analys om hur manligt, kvinnligt och könsstereotyper framställs i två parfymreklamfilmer från varumärket Dior.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Frida Sundström; Josefin Markeling; [2022]
    Nyckelord :Media; kommunikation; genus; reklam; stereotyper; kön; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka och analysera två valda reklamfilmer för parfym av Dior för att se hur de konstruerar könsstereotyper. De frågor vi förhåller oss till är hur manligt och kvinnligt framställs i reklamfilmerna samt vilken form av könsstereotyper som framträder. LÄS MER

  4. 4. Bilden av kvinnor och män i ett läromedel för religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Theres Linde; [2021]
    Nyckelord :läromedel; kön; genus; religion; gymnasiet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur män och kvinnor framställs i ett aktuellt läromedel för religionskunskap på gymnasiet genom kritisk diskursanalys som metod. Kritisk diskursanalys har fungerat som en grund för att formulera frågeställningarna. LÄS MER

  5. 5. Bilden av kvinnor och män i ett läromedel för religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Theres Linde; [2021]
    Nyckelord :läromedel; kön; genus; religion; gymnasiet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur män och kvinnor framställs i ett aktuellt läromedel för religionskunskap på gymnasiet genom kritisk diskursanalys som metod. Kritisk diskursanalys har fungerat som en grund för att formulera frågeställningarna. LÄS MER