Sökning: "jämföra läromedel"

Visar resultat 26 - 30 av 93 uppsatser innehållade orden jämföra läromedel.

  1. 26. Att lära sig om sitt lärande : En läromedelsanalys om lärstilar och studieteknik i läromedel för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Engström Hellman; Johanna Jonsson; [2020]
    Nyckelord :The Dunn Dunn learning styles model; lärstil; studieteknik; metakognition;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa likheter och skillnader i hur läromedel för svenskämnet årskurs 4-6 utformar uppgifter med hänsyn till olika lärstilar och studieteknik. För att göra detta valdes två läromedel ut, läroboken Prima Svenska 6 och det digitala läromedlet Clio. LÄS MER

  2. 27. Genusframställning i svenska läromedel för lågstadiet – En komparativ studie av två läromedel och två läroplaner i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nathalie Léman; Amanda Vesterlund; [2019]
    Nyckelord :Genus; kön; läromedel; läroplan; jämställdhet;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Elin Gerok och Lily Jaboksons läromedel Vi läser och lär 2 (1973) samt Richard Hulténs läromedel Prima svenska 2 (2015), som båda är läromedel för åk 2 i ämnet svenska. Syftet med analysen är att jämföra hur de två läromedlen framställer genus i text och bild. LÄS MER

  3. 28. Teoriavsnitt i läroböcker och inspelade föreläsningar om linjär ekvationslösning : Vad väljer gymnasieelever och påverkas valet av läromedlens språk, representationsformer eller verklighetsanknytning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Henric Hallberg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur elever ställer sig till teoriavsnitt i tryckt respektive inspelat format. Vad väljer de helst och vet lärare vad eleverna föredrar? Dessa frågor har besvarats med hjälp av en enkätundersökning för 161 elever och åtta lärare från två kommunala skolor. LÄS MER

  4. 29. ”God hälsa handlar alltså lika mycket om knoppen som om kroppen” : En diskursanalytisk och komparativ studie av två läroböcker för idrottsämnet författade åren 1988 och 2012

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Joel Aginger; [2019]
    Nyckelord :idrott och hälsa; hälsoskildring; fysisk aktivitet; välbefinnande; läromedel;

    Sammanfattning : Ungdomar når inte upp till rekommenderade dosen av fysisk aktivitet, den psykiska ohälsan har ökat, samtidigt som många ungdomar inte trivs i skolan. Idrottsämnet som innefattar undervisning om hälsa har visat sig betona den fysiska hälsan framför den psykiska och sociala hälsan. LÄS MER

  5. 30. Samarbete ger kunskap för livet : En jämförande studie mellan Kooperativt lärande och traditionell undervisning i läsförståelse samt ordförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Åsa Henriksson; Malin Rajalin; [2019]
    Nyckelord :kooperativt lärande; traditionell undervisning; läsförståelse och ordförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att jämföra kooperativt lärande och traditionell undervisning i arbetet men ordförståelse och läsförståelse i de lägre årskurserna. Med traditionell undervisning syftar studien på en undervisning där läraren dominerar taltiden och eleverna mestadels arbetar enskilt. LÄS MER