Sökning: "jämställdheten förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden jämställdheten förskola.

  1. 1. Det börjar med barnen : Förskolans ansvar i att förbättra jämställdheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Amanda Kästel; [2022]
    Nyckelord :Preschool; Gender; Norms; Equality; Social work; Förskola; Genus; Normer; Jämställdhet; Socialt arbete;

    Sammanfattning : Samhället idag präglas av normer, ojämställdhet och snäva könsroller. Studiens syfte var att analysera pedagogers arbete med dessa ämnen, läroplanens riktlinjer samt ett upplevt ansvar i att forma/utveckla barnen ur ett framtidsperspektiv. Socialkonstruktivism handlar om kön som konstruktion och är den teori jag utgått ifrån. LÄS MER

  2. 2. Gestalta genus i förskolan : En studie om fyra pedagogers föreställningar om kön utifrån exemplet måltidssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofie Andersson; [2021]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; könsmönster; könsföreställningar; normkritiskt perspektiv; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Den nya reviderade läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) har lyft jämställdhetsarbetet på förskolan. Syftet med studien är därför att utifrån ett normkritiskt perspektiv synliggöra fyra pedagogers föreställningar om kön i kommunikationen med barn, med specifikt fokus på kommunikation vid måltider. LÄS MER

  3. 3. Pojkar och flickor ska behandlas lika, fast ändå inte : En studie om pedagogers konfliktlösningsstrategier och ambivalenta uppfattningar om konflikthantering och jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Catharina Lernéus; Sandra Vilhelmsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; konflikthantering; jämställdhet; yngre barn; läroplan; bemötande; konfliktlösning; röstläge.;

    Sammanfattning : Dagligen uppstår konflikter på förskolan mellan barn eller mellan barn och pedagog som många gånger inte främjar jämställdheten mellan pojkar och flickor. Syftet med denna studie är att bidra med mer kunskap om konflikthantering i förskolan ur ett jämställdhetsperspektiv då ytterst få tidigare studier undersökt detta. LÄS MER

  4. 4. "Jag vet faktiskt att det är en tjej" : Hur barn och en vuxen samtalar om genus utifrån barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Liza Mattsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola – genus – könsnorm – normkritik – critical literacy – boksamtal – socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Könsnormen styr hur vi beter oss i mötet med andra människor och kan förhindra jämställdheten. Dessutom fostras barn in i könsroller i tidiga åldrar och därför blir det viktigt att redan i förskolan uppmärksamma och arbeta med ämnet genus. LÄS MER

  5. 5. Vad leker ni? : Professionella pedagogers bemötande av flickor och pojkar i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Joy Pitkänen; [2017]
    Nyckelord :Genus; jämställt och genuspedagogik;

    Sammanfattning : BakgrundI bakgrunden behandlas genus och jämställdhetsbegreppen och tillhörande forskning för att skapa en förståelse för hur det påverkar bemötandet i förskolan. Vidare beskrivs bemötandet och några former av bemötandet som jag har valt att fokusera på i min undersökning. LÄS MER