Sökning: "japansk kultur"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade orden japansk kultur.

  1. 6. “Reading” Japanese Role-playing Games : On the Example of Atelier Shallie DX (2020)

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för japanska

    Författare :Cezar Apreotesei B.; [2020]
    Nyckelord :Japanese Role-playing Games; Video Games; Story Games; Atelier Shallie; Japanese Studies; Game Studies; Ludonarratology; ロールプレイングゲーム、ビデオゲーム、ストーリーゲーム、シャリーのアトリエ、日本学科、ゲーム学科、ルドナラトロジー;

    Sammanfattning : The Japanese role-playing games attract players worldwide. Though, this is not necessarily due to a fascination with Japanese culture. While considering recent research on video games in Japanese Studies, especially the monograph by Rachael Hutchinson, this thesis puts an emphasis on Game Studies, as represented by Espen Aarseth. LÄS MER

  2. 7. Kloak eller oas? : En omformulering av den offentliga toaletten

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Inredningsarkitektur & Möbeldesign

    Författare :Isabella Werner; [2020]
    Nyckelord :Interior architecture; design; feminist urban planning; toilet; public space; Inredningsarkitektur; design; toalett; feministisk stadsplanering; offentlig miljö;

    Sammanfattning : Offentliga toaletter kan ofta vara ofräscha, tråkiga och utformade med kalla material och utan intresse för att skapa en trevlig miljö utöver att strikt tillgodose nödvändigheter. I mitt examensarbete har jag försökt ge liv åt den offentliga toaletten. Här vill jag låta färg, form och lekfullhet ta plats i funktionen. LÄS MER

  3. 8. Vandrande slott och skrotmonster : – En komparativ studie av Det levande slottet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lilly Bergvall; [2018]
    Nyckelord :Det levande slottet; Diana Wynne Jones; Hayao Miyazaki; Studio Ghibli; adaptation; transformation; komparation; text till film; undervisning;

    Sammanfattning : Studien analyserar Diana Wynne Jones bok Det levande slottet (2005) och Studio Ghiblis film med samma titel (2004) i syfte att undersöka vilka förändringar som skett i övergången från bok till film. Delarna som undersöks är narrationen, karaktärerna, värderingar och budskap samt ifall filmen anpassats till japanska förhållanden och/eller japansk publik. LÄS MER

  4. 9. Samurajer i filmens värld : Om historiebrukets förändring i filmer med japansk kultur och samurajer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :AMANDA KARLSSON; [2018]
    Nyckelord :Historiebruk; Film; Samurajer; Japan; historievetenskap; Bushido; symbol;

    Sammanfattning : Film is a popular media with many impressions and messages. The message can, among other things, be conducted through various historical uses within the films. As a viewer, it is important to have the knowledge of how to analyse these messages and the use of history. LÄS MER

  5. 10. Arpeggios i NES-musik : Skillnader i användning av arpeggios, och hur väl det hörs skillnad på dem.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Klas Magnusson; [2018]
    Nyckelord :Musik; spel; arpeggio; kulturella skillnader; NES;

    Sammanfattning : Detta examensarbete skapades med målet att undersöka skillnader i preferensen gällande arpeggios i NES- och Famicom-musik baserat på kultur. Bakgrundskapitlet tar upp tidigare forskning inom tangentiella ämnen, samt beskriver arpeggios och hur NES- och Famicom-konsolerna är uppbyggda. En kvantitativ metod utvecklas sedan, och problematiseras. LÄS MER