Sökning: "källkritik skola"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden källkritik skola.

  1. 16. A critical approach? - Ett kritiskt förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Carnegård; Leif Johansson; [2012]
    Nyckelord :Källkritik; Gymnasiet; El- och Energiprogrammet;

    Sammanfattning : Vi ville i vårt examensarbete undersöka om och hur elever på el- och energiprogrammet söker information på internet,samt använder sig av källkritisk analys och hur bra lärarna anser att de klarar denna uppgift. Vi sökte även svar på i vilken utsträckning eleverna undervisas i källkritik och hur de upplever att de fått undervisning i källkritik, samt vilka kunskaper de undervisade lärarna anser sig ha i ämnet och hur viktig de anser att undervisning i källkritik är. LÄS MER

  2. 17. "Jag tar bara dem jag känner till" : En undersökning om elevers informationssökning på Internet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Marylill Nätt Mönsmo; Malin Thörner; Kenny Svensson; [2012]
    Nyckelord :IKT; artefakter; konnektivism; internetsökning; källkritik;

    Sammanfattning : BakgrundAtt söka information på Internet blir allt vanligare i skolan, då datorn och dess sökfunktioner har blivit ett verktyg för att hitta information. Då kunskapsutbudet som finns tillgängligt på Internet både är brett och föränderligt, måste eleven ha kompetensen att välja informationskällor och kritiskt granska sina val för att finna tillförlitlig information. LÄS MER

  3. 18. Att våga möta framtiden – Skolchefers arbete för att möjliggöra digital mediekompetens i dagens och morgondagens skola

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mikael Cederbom; [2010-02-25]
    Nyckelord :kompetens; media literacy; skolchef; skolutveckling; IT;

    Sammanfattning : Att våga möta framtiden – Skolchefers arbete för att möjliggöra digital mediekompetens i dagens och morgondagens skola Författare: MIKAEL CEDERBOM Uppdragsgivare: Karin Fogelberg vid JMG Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Omfattning: 15 högskolepoäng Termin: HT 2009 Handledare: Annika Bergström Syfte: Dagens ungdomar måste kritiskt och kreativt kunna möta det digitaliserade samhället. Här spelar skolan en avgörande roll, och inte minst skolcheferna som bestämmer det övergripande ramverket för hur digital mediekompetens ska realiseras bland skolledare, lärare, och elever. LÄS MER

  4. 19. "Man måste gå på magkänsla" : en kvalitativ studie om hur lärare och elever ser på Internet i undervisningen och skolarbetet.

    Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för pedagogik

    Författare :Alexandra Tuvér; Elin Blomqvist; [2009]
    Nyckelord :Pedagogy; IT; Internet in education; Internet in school; Source criticism; Source evaluation; High School; Private High School; Public High School; Curriculum; Course document; Swedish; Religion; Teaching; Teaching role; Pedagogik; IT; Internet; Internet i undervisningen; Internet i skolan; Källkritik; Källhantering; Gymnasium; Friskolegymnasium; Kommunal skola; Läroplaner; Kursdokument; Svenska; Religionskunskap; Lärande; Lärarroll;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka vilken syn lärare och elever har påInternet som arbetsverktyg i undervisningen och skolarbetet. För att ta reda på detta har vigenomfört kvalitativa intervjuer med fyra gymnasielärare, varav två arbetar på en kommunalskola och två arbetar på ett friskolegymnasium. LÄS MER

  5. 20. Kvarlevor, tendenser och tolkningar - En studie av historieläromedels hantering av källkritiska problem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linn Gärtner; Anna Westher; [2008]
    Nyckelord :källkritik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Då skolan, sedan Lpf -94 introducerades, fått uppdraget att skola elever i källkritiskt tänkande för att de ska fungera som demokratiska och reflekterande samhällsmedborgare, har syftet med denna uppsats varit att undersöka hur läromedel, för gymnasieskolans kurs i Historia A, förmedlar ett källkritiskt tänkande till elever. Vi har genomfört en läromedelsanalys, av valda delar, av böckerna Alla tiders historia (1996), Epos (2002) samt Perspektiv på historien A (2001) för att se hur dessa hanterar källkritiska problem, som kvarlevor, tendenser och tolkningar, i sin framställning av historiska händelser. LÄS MER