Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Medier och medborgarskap i en digitaliserad värld : En strukturerad litteraturstudie om metoder, fördelar och utmaningar gällande undervisning i medielitteracitet

    L2-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Simon Hedengren; [2024]
    Nyckelord :litteraturstudie; medielitteracitet; medie- och informationskunnighet; digital kompetens; källkritik; pragmatism; medborgarskap;

    Sammanfattning : Den digitala världen utvecklas i rask takt, och elever i dagens skola spenderar mycket tid på mediala plattformar. Trots att styrdokument fastslår att samhällskunskapsundervisningen ska utveckla de kompetenser som elever behöver för att navigera detta har undervisningen inte följt med i utvecklingen. LÄS MER

  2. 2. Källkritik i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Johan Hansson; Kevin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Media- and information literacy; source criticism; Källkritik; informationssökning; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att skapa kunskap om hur yrkesverksamma lärare i svenska resonerar kring undervisning i källkritik, samt hur de upplever sin egen kunskap i källkritik. Studien har utgått från två teoretiska perspektiv. Dels media- and information literacy (MIL), dels fyra undervisningsparadigm. LÄS MER

  3. 3. Vad ska vi med samhällskunskapen till? : En forskningsöversikt kring kopplingen mellan samhällskunskapens ämnesdidaktik och skolans medborgaruppdrag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Tyra Strand; Frida Olsson; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; ämnesdidaktik; samhällskunskap; skola; medborgarbildning; utbildning;

    Sammanfattning : I Sveriges grannland Norge diskuteras samhällskunskapens rätt till existens. I Sverige beskrivs samhällskunskapen som ett ämne i kris, dels på grund av bristande ämnesdidaktik, dels på grund av en avsaknad av syfte. LÄS MER

  4. 4. Vad betyder källkritik i ett skolsammanhang? : En diskursanalys av nyhetsmediers framställning av källkritik inom skolan och historieämnets roll inom detta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Erik Stolt; [2022]
    Nyckelord :Medier; diskurs; källkritik; historieämnet; tidningar; styrdokument; digitalisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom tillämpandet av en kvalitativ diskursanalys och ett medieteoretiskt perspektiv förstå historieämnets plats i den allmänna mediediskursen om källkritik. Studiens material består av tidningsartiklar från svenska dagstidningar publicerade mellan 2010–2022 som berör ämnet källkritik i samband med skola. LÄS MER

  5. 5. "Läroplanen kräver att vi undervisar i det men någon utbildning har vi inte fått" : En kvalitativ studie om sociala mediers nya roll i samhällskunskapsundervisningen för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Huvell; [2022]
    Nyckelord :sociala medier; lärare; undervisning; samhällskunskap; kritiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Skolan behöver uppdateras och förändras i takt med samhället. En av skolans största utmaningar just nu är digitaliseringen och en ökad användning av sociala medier bland unga. LÄS MER