Sökning: "känner"

Visar resultat 1 - 5 av 7200 uppsatser innehållade ordet känner.

  1. 1. Rasprofilerad? - En kvalitativ studie om svarta mäns upplevelser av interaktionen med polis

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Fatima Koné; [2024-02-28]
    Nyckelord :polis; rasism; rasprofilering; stigma; stämpling; svarta män;

    Sammanfattning : Svarta män anses vara prototypen för att vara potentiella gärningsmän och riskerar därför att dagligen utsättas för rasprofilering av polisen. Polisen nekar till att de ägnar sig åt rasprofilering och då Sverige sedan länge avskaffat begreppet ras blir problemet vidare svårt att åtgärda. LÄS MER

  2. 2. Att våga för barnens skull –En fenomenografisk studie om förskollärares syn på musik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Zara Henriksson; Erica Bergström; Heléne Hellström; [2024-02-26]
    Nyckelord :Musik; kartläggning; förskollärare; uppfattningar;

    Sammanfattning : Forskning pekar ut musik som ett ämne som ofta påverkas av om förskollärare har ett eget intresse och engagemang för musik. Dessutom visar forskning på att många förskollärare inte känner sig bekväma i att undervisa i musik och därför undviker detta ämne, vilket utgör ett potentiellt hinder för barns möte med musiken i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares användning av alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan. En kvalitativ studie.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Julia Malm; Clara Svensson; [2024-02-26]
    Nyckelord :AKK; förskola; förskollärare; inkludering; möjligheter och hinder;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie är syftet att undersöka hur förskollärare använder alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för att bidra till inkludering, specifikt under samlingen samt hur det används i verksamheten i stort. I denna studie undersöks förskollärares användning av tecken som stöd och bildstöd. LÄS MER

  4. 4. ”Jag tror inte de är som alla andra”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofie Pilbackes; Gustaf Ribbing; [2024-02-21]
    Nyckelord :Barns perspektiv; relationer; behov; fritidshem; lärare; elev; barnsyn;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fråga om och lyssna till barns berättelser om sina lärare i fritidshem, vad de värderar och huruvida deras behov blir bemötta. Studien tar en teoretisk utgångspunkt i barnsyn, barns behov samt barns perspektiv. LÄS MER

  5. 5. "Vad f*n har jag valt för utbildning?" – en kvalitativ undersökning om kulturstudenters relation till sina studier

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Lovisa Snygg; [2024-02-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : När jag påbörjade mina studier på kandidatprogrammet Kultur drog jag mig för att svara på frågor om vad jag gör om dagarna. Jag märkte att jag skämdes till följd av mitt studieval. Jag tyckte det var svårt att bemöta det ifrågasättande och den oförståelse som jag upplevde att folk i min omgivning mötte mig med. LÄS MER