Sökning: "könsnormer i förskolan"
Visar resultat 26 - 30 av 60 uppsatser innehållade orden könsnormer i förskolan.
26. En studie om könsmönster i förskolans bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I förskolan har förskollärare ett komplext uppdrag där de både har som uppgift att erbjuda högläsning för barn och att motverka könsmönster som begränsar barns val, utveckling och lärande. Tidigare forskning har visat att bilderböcker förmedlar traditionella könsmönster och att barn får förståelse för hur pojkar och flickor förväntas agera utifrån detta. LÄS MER
27. Pedagogers arbete med jämställdhet i förskolan -En kvalitativ studie om hur pedagogers interaktion med barn producerar könsnormer
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : To increase awareness of the work of gender equality in schools among educators, the school system shall contribute to knowledge in what the concept means. To gain a greater understanding within the school environment about gender equality, changes were introduced in Skollagen (2010:800) to highlight schools in their work to counter gender stereotyped roles and all children should be treated in the same way regardless of gender. LÄS MER
28. Normer i barnlitteratur ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genus och normer uttrycks i barnlitteratur. Studien baseras på tre utvalda barnböcker som förekommer på två olika förskolor i Skåne. Syftet med denna studie är att få syn på hur normer beskrivs och illustreras i barnlitteratur med inriktning på genus. LÄS MER
29. En könad praktik? -En kvalitativ studie om hur förskolepedagogers interaktioner med barnen på förskolanreproducerar samhälleliga könsnormer
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : As an institution, the preschool shall contribute to an active education of democracy andequality. Preschool educators are important intermediaries within the educational system andtheir work shall contribute to a democratic environment. LÄS MER
30. Flickor, pojkar och paddor! : En kvalitativ studie om könsnormer i digitala applikationer i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur könsnormer kommer i uttryck i digitala appar som används av barn i förskolan. Studien är en kvalitativ som granskat nio digitala appar som används av barn i förskolan. LÄS MER