Sökning: "könsnormer i förskolan"

Visar resultat 26 - 30 av 60 uppsatser innehållade orden könsnormer i förskolan.

  1. 26. En studie om könsmönster i förskolans bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Karlsson; Helen Persson; [2020]
    Nyckelord :Bilderböcker; Genus; Könsmönster; Könsstereotyp;

    Sammanfattning : I förskolan har förskollärare ett komplext uppdrag där de både har som uppgift att erbjuda högläsning för barn och att motverka könsmönster som begränsar barns val, utveckling och lärande. Tidigare forskning har visat att bilderböcker förmedlar traditionella könsmönster och att barn får förståelse för hur pojkar och flickor förväntas agera utifrån detta. LÄS MER

  2. 27. Pedagogers arbete med jämställdhet i förskolan -En kvalitativ studie om hur pedagogers interaktion med barn producerar könsnormer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jessica Andersson- Wessman; Susanne Pöhner; [2020]
    Nyckelord :Gender; gender differences; gender equality; gender norms; educators; preschool;

    Sammanfattning : To increase awareness of the work of gender equality in schools among educators, the school system shall contribute to knowledge in what the concept means. To gain a greater understanding within the school environment about gender equality, changes were introduced in Skollagen (2010:800) to highlight schools in their work to counter gender stereotyped roles and all children should be treated in the same way regardless of gender. LÄS MER

  3. 28. Normer i barnlitteratur ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Rosengren; Madeleine Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Genus; Ideal; Normer; Normkritik; Förskola;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genus och normer uttrycks i barnlitteratur. Studien baseras på tre utvalda barnböcker som förekommer på två olika förskolor i Skåne. Syftet med denna studie är att få syn på hur normer beskrivs och illustreras i barnlitteratur med inriktning på genus. LÄS MER

  4. 29. En könad praktik? -En kvalitativ studie om hur förskolepedagogers interaktioner med barnen på förskolanreproducerar samhälleliga könsnormer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Christine Basher; Louise Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Gender; gender differences; equality; preschool educators; preschool; Kön; könsskillnader; jämlikhet; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : As an institution, the preschool shall contribute to an active education of democracy andequality. Preschool educators are important intermediaries within the educational system andtheir work shall contribute to a democratic environment. LÄS MER

  5. 30. Flickor, pojkar och paddor! : En kvalitativ studie om könsnormer i digitala applikationer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Christine Larsson; [2020]
    Nyckelord :Gender; digital application; norms; preschool; Genus; digital applikation; normer; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur könsnormer kommer i uttryck i digitala appar som används av barn i förskolan. Studien är en kvalitativ som granskat nio digitala appar som används av barn i förskolan. LÄS MER